Skriv ut

ingvar-o-jan-o-malle.jpgBJÄRNUM. Midnattssolsrallyt 2007- Revanch 2008! Nu några dagar efter det snöpliga slutet av midnattssolsrallyt 2007 känns det som vi måste få revanch  nästa år. Förberedelserna var perfekta, ja allt kändes bra innan start. Men jag vet också att i rallytävlingar kan nästan alla omöjliga fel komma. Onsdagen den 27 juni på eftermiddagen, besiktning vid stora torg i Kristianstad. Det var sol och god stämning. Vi träffade många gamla rallykamrater från förr, denna sociala del är fantastiskt rolig. Minns du rallyt 1961, kommer du ihåg "avåkarböjen", minns du rullningen ner i ån 1970 m.m. Det är detta som är fantastiskt.

Orosmolnen började hopa sig vid 18.00 tiden, då alla rallybilarna skulle köra i kortege till Bäckaskogs slott. Det blev i mina ögon ett stor fiasko, det var mest start och stopp hela vägen ut. 20- 30 km/tim sen stopp i några minuter och så öste regnet ner mest hela tiden. Det blev en försmak till vad som skulle komma vid Smålands Rydaholm under torsdag eftermiddag. Nu gick det sakta, så inget vatten kom in på strömfördelaren, den sitter lite dumt längst fram på "Malle kortnos". Illa var det också att köra en tävlingsmotor med hårda stift, NGK 9, i den farten. Det blev dock en trevlig måltid på det gamla slottet. Man känner historiens vingslag i väggarna! Det regnade hela vägen tillbaka till stora torg i Kristianstad, där bilarna stod uppställda under natten. Vi hade förbertt oss för regn genom att chefsmekanikern Rolf hade sprutat 5.56 på elsystemet. Första start var klockan 08.00 och 08.44 gav vi oss iväg från stora torg. Mycket folk var samlade för att se världsstjärnor som Björn Waldegård, Stig Blomqvist. Många tjejer ville se på en röd Pv Sport nr 77 med Mikael Persbrandt. Det kan jag inte förstå, han såg ju inget ut och någon snabb rallyförare var han inte. Men det finns många konstiga människor i vår herres hage! Första sträckan var vid Gumlösa, med mål vid Wanås slott. Det hade börjat regna strax efter starten i Kristianstad, så förhoppningarna om en fast och snabb grusväg var borta. Nu gällde tungt väglag, regn och gyttja, synd! Men när vi körde fram till starten och välkomnades med banderoll "Hässleholms MK" och kända kompisar, då steg midnattsrally07.jpgadrenalinet. Gubben började vakan till liv, tävlingsnerven kom tillbaka. Det är sju år sdan jag körde en biltävling efter min olycka vid övergångsstället på väg 117 i Bjärnum. Den lyckokännsla som infann sig, -att få vara med, är obeskrivbar. Start i uppförsbacke, inte så bra för "Malle tvåtakt, vägen våt och slipprig, inte så bra men så lycklig att komma igång! Redan efter 100 meter och två kurvor var jag inne i tävlingen, rattrosten var borta och i en dubbelkurva på halva specialsträckan kunde jag ställa upp "Malle" med "plattan i botten", den känslan är obetalbar, när flytet fungerar efter 7 års upphåll. Tiden blev 4.09 på de sju kilometerna och målpersonalen var väldigt positiva till den tiden, näst bäst i klassen, vi slog min SAAB kollega från Köping i V4. Vi slog Persbrandt i Volvo Pv Sport med 48 sekunder. Vilken härlig start, fast jag tyckte att "Malle" var trög i starten. Rolf och Birgitta Karlsson med service 95:an "Kurtan", väntade vid Lars Dufa i Osby för service. Tankning och rensa fälgar från dynga. Nu regnade det regält. Nästa sträcka var vid Älmhult, snarlik den första. Det flöt kanonbra, som i gamla tider. Servicen var vid flygfältsrakan vid Eneryda. Det regnade duktigt. Det var en lång transport till SS3, så vi tankade igen. Jan räknade en timme fel, så vi började stressa iväg men efter en stund sa han att han gjort timmesfelet för att väcka mig. Vi hade åter slagit Persbrandt med 43 sekunder, så vi förstod att ett av våra två delmål var klart (1 vinna klassen, 2 slå Persbrandt). Trots att han tränat med en juniorvärldsmästare i rally vid licenstagningen och dessutom tränat med Björn Waldegård och Stig Blomqvist. Persbrandt har sedan tidigare racinglicens för bana typ Knutstorp. Men en Volvo Pv Sport skulle inte hota SAAB Sport 96 "Malle". Det var de inte vuxna för!

När vi närmade oss Alvesta och Smålands Rydaholm blev det mörkt som på kvällen. Det regnade inte bara stort, det ÖSTE ner i en halvtimme. Jag har aldrig kört i en liknande störtskur, aldrig! När vi kom fram till SS3 och väntade in vår tid, gick det inte att starta "Malle". Jan tog av fördelarlocket och öste ur vatten ur locket! Rotorn hade spruckit så gnistorna for runt på kablarna, till och med vatten i spolen! Vi ringde vår servicebil som var en timme borta. Vi var då ute ur tävlingen, låg tvåa. Respittiden var 30 minuter. En ny regel gör dock att man får starta nästa dag med tidstillägg. Vi hade tre sräckor kvar, det blev maxtid + 5 minuter per sträcka, i praktiken fick vi 15 minuters tidstillägg! Där rök alla segerchanser! Vi chansade att dirkt köra till SS6, vilket vi precis hann. Återigen fick vi kanonbar tid, tvåa igen, en ynka sekund efter vinnaren men den tiden fick vi inte räkna då överskridit respiten med 30 minuter, Vi frågade i Jönköping men 15 minuter stod fast.
Efter nattuppehåll i Jönköping startades det  i rangordning, snabbast först. På detta vis kom vi långt bak i fältet. Sträckorna mellan Jönköping och Örebro var snabba och bra. Vi var hela tiden med bra på sträckorna och vid nattuppehållet var vi åter 2:a i klassen, fortfarande slagit ledaren på varje SS. En kollega skar sin motor men på natten bytte de motor och fortsatte. Nästa dag mellan Örebro till Nyköping var full satsning, vi hade kört in fem minuter på ledaren men var tio efter. En störtskur efter Arboga störde motorn och elsystem igen, så vi kom lite sent till en SS. Efter att Jan särat på elkablarna så att det inte blev överslag gick det igen. Fort också!
Så kom vi då till SS 17 vid Norrköping. En 12 kilometer lång krokig skogsväg, "gottebord" för möbelhandlaren och SAAB Sport "Malle". Vi åkte mest fullt på 4:ans växel, krokig väg så vi såg "våra egna bakljus", berg och dalbana, ja allt som en gammal rallyförare kan önska sig. Då efter 6,5 kilometer lade plötsligt motorn av och vi rullade frihjul genom en kurva och halvt ner i diket. Totalstopp! Motorn hade skurit i vevaxeln. Fy för den lede vad vi var besvikna, inte nu igen. Två gånger hade vi ledit i San Remo i Italien tills sista sträckan och då åkt av! Vi blev utbogserde till Norrköpingsvägen där service 95:an "Kurtan" med Rolf och malle-stor.jpgBirgitta och SAAB 93 "Simba" med sonen Phlip hämtade "Malle ", Ingvar och Jan. Så var detta äventyret  över. (För denna gången). Skall det bli 3:e gången gillt att komma i mål högst upp? Men jag känner det trots allt som en seger att kunna vara med. Högerarmen har jag tränat upp genom att sedan oktiber 06 slå "rak höger med skruv" 140 gånger varje gång jag motionsgått "Slättarödsrundan". Idag är jag uppe i mer än 6000 slag med skruv, det har gjort den nyttan att jag kunnat göra det jag älskar, köra SAAB igen, i tävling! Men tyvärr, huvudsuset är konstant, natt o dag, det är hemskt men tävlar jag i Rally så glöms det för stunden. Men, det finns de som har det värre.
Jag vill tacka alla som deltagit i detta fantastiska Midnattssolsrally. Min familj, det var Caroline som nästan tvingade mig att anmäla till Rallyt. Hon såg att jag deppade av huvudbekymmer som Tinnitus. Servicen Rolf o Birgitta Karlsson, min son Philp.
Alla ni som läser detta på nätet. Tänk på de positiva företag som stöttar Idrottsföreningar och enskilda utövare. Jag vill att du som läser detta skall komma ihåg;
1. Om du skall byta bil (SAAB), så åk direkt till BILCITY i Kristianstad, där finns ALLT och lika viktigt, positiva människor som hjälper dig.
2. Du som bygger till eller renoverar huset. Fråga alltid efter WIWOOD produkter
3. Reservdelar till din bil. Besök alltid HÅKANSSONS i Hässleholm. (Rolf finns där nu). Det Rolf inte vet om bilar är inte värt att veta.
4. Skall du byta soffa i höst? Kom till oss, Lindbergs Möbler i Bjärnum (mitt i byn). Nöj dig inte med soffor från Polen- Kina osv. Vi har bara helsvenska soffgrupper! De kostar bara marginellet mer, men är så mycket bättre! Sittriktiga, svensk design - gjorda för många års mysiga hemmakvällar.

Tack för att ni besöker www.vittsjobjarnum.nu -rallydel och därmed läst sanningen om Midnattssolsrallyt 2007.

Sköt om er - Trevlig sommar!

Hört från en bilentustiast; "att styla en Volvo, är som att sminka en gris"!

Hälsningar
Ingvar Lindberg