Skriv ut

Del 6. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget.´Skottland. Resan går vidare !

Jag var nu helt säker på att Flyghistorierna år 2000 för denna gång var över. Nu skall Marina och Rally äventyr råda. Nästa år är det Saab 95 Service "Kurtan" 2001 och nästa år igen Saab 900 T "Black Pearl" 2002. Ni läsare har väl fattat att Saabar är personligheter, byggda och skapade av de bästa flygingenjörer. Därför har de arbetsnamn. Nu tänder vi EBK igen och ställer nosen norrut mot Scotland.

Lång resa upp, tröttheten kom. Målet var att hinna upp till Glasgow och försöka hitta Caledonian Hotel. Hotellet vi bodde på 1969, Scottish Rally. Jag minns när vi tittade ut genom fönstren på 5 vån ca. Såg man en fotbollsplan med läktare och tak av svart tjärpapp, stor bilparkering framför. Jag har alltid haft detta på näthinnan.

Var det månne här Henrik "Henke" Larsson spelat med Celtic? Det var långt upp till Skottland, längre är jag trodde. När jag åkte av motorvägen var klockan över 23. Var skall jag börja leta? Precis då dök ett motell upp, Formula, tror jag det hette. Duktigt trött går jag in och frågar om plats för en natt. Ingen betjäning!  Jag knackar på en dörr och en dam kommer ut. Finns rum för en natt? No - everything is ockuperat!

Försöka sova på en parkering!

Får jag ligga i bilen på er parkering , frågar jag? Jag skall köra tidigt upp mot Orkneyöarna. Ja - sade hon, det går bra, här är toalett och du kan tvätta av dig, men, vi har vakt som går här och du måste säga till honom att här är fullt så du har tillstånd att bo i bilen. Jag var mycket tacksam, dessutom gratis. Det var härligt att tvätta sig och byta underkläder. Jag hade inte orkat leta efter Caledonian Rally Hotell! Efter att ha dragit för gardinerna i "Eric" och memorerat hur hotellet sett ut idag, försökte jag blunda och sova. När jag låg och försökte komma ner i varv efter tuff dagskörning, så hör jag ljud utanför bilen, det var vakten som kom. Drog isär gardinen, rullade ner rutan, Hello: och så berättade jag om att där var fullt och det gick bra att sova i Saaben. Det var en 70 års man, civila kläder men uniformsmössa. Ok,.sade han vänligt. Do you know were  the Caledonian Hotell is in Glasgow? Yes sa han, och förklarade var det låg. I was there 1969 and drive rally, and when I look out the window and there was a fotbollstadion. Was it there Henrik "Henke" Larsson play fotboll with Celtic? No -no -no katolikerna, another side the river, och han såg lika sur ut som om han bitit i en citron, och han slog ut med händerna. Han verkade hata Celtic och katolikerna. Inte har man hört att det var rivalitet och religion i fotboll, oj vad snopen jag blev! I have play in same team with Henrik Larsson - sade  jag till gubben. He is my favorit and friend - sade jag. Gubben nästan hoppade till och sade: Henrik Larsson,best  player in Europa. My bye best in the world. Jag blev i chock, hur kan en man ändra en min på sekunder. Han skulle vi ha i Rangers - sa han. Det var Rangers stadion vid Caledonian Hotell. Nöjd med diskussionen drog jag för gardinen och slocknade, vi blev överens om Henke. Jag skulle aldrig kunna ändra mig på det sättet om en Malmö eller Stockholm spelare - aldrig!

På väg mot rallyminnen!

Jag hoppade över Glasgow. Tidigt styrde vi kosan norrut nu mot Aviemore, där rally högkvarteret var 1969, ett då nybyggt vinter sport ort. Det tog oss då ca 20 - 25 specialsträckor och 36 timmars körning att nå Aviemore. Ett speciellt minne från målgången efter 36 timmar ca 22.00 och halva tävlingen körd, vi låg 10:a totalt efter halva tävlingen. Ytterligare 120 mil skulle köras dagtid på 3 dagar. När vi hade satt bilen i Parkfarme sade Saab mekanikern Ström: Nu är du trött Lindberg! Nä - jag skulle kunna köra samma väg tillbaka, var mitt svar, då kände jag mig inte speciellt trött, vi låg ju bra till. När vi kom till hotellet beställde min codriver Thomas Falström väckning kl 0600. Första start kl 0700. Vi kom upp på rummet, trötta, skitiga, klibbiga i våra motorkläder. För att känna hur det kändes att ligga i en säng igen, kastade vi oss baklänges på rygg ovanpå överkastet, med skor på. Vad skönt!!! Efter en stund ringer telefonväckningen!!! Då låg vi exakt lika dant med skor på, ovanpå överkastet, svettig och klibbig, vi hade legat med kläderna på i 6 timmar! Nu blev det bråttom till nya starten. Andrew Cowan med Hillman fick föra ut bilen för att byta växellåda minns jag. Simo Lampinen Saab V4 ledde före Roger Clark Ford Escort, Hans Nilsson Saab V4 5:a och vi 10:a i Saab V4 L 88 333. Fantastisk härlig natur i Skottland, många tusen får ser man, de är målade på huvudet i olika färger, ägarna skall skilja på dom. Specialsträckor nära havsvikar, det kortet jag fick hemskickat, som troddes vara Lock Nes, skulle jag gärna leta upp och fotografera "Eric" på samma ställe.

Piloten o SAAB handlaren.

Men piloten på 106 SQ Metheringham sade att det inte var Lock Nes. Det var hans son som körde service till McCracken i 2 takt Saab. Vid ett service ställe bromsade McCracken och hans servicebil krockade honom baktill då han bromsade plötsligt. Ingvar Nilsson, Shell Hässleholm, var på husvagnssemester med familjen, han filmade servicen olyckan-i-england.jpgdå det small högt på vägen, så krocken är dokumenterad. Tänk att träffa en pilot 30 år senare som visste om denna krock, då hans son körde på McCracken, han kom även ihåg att vi Saab team invigde hans nya Saab försäljning. Simo Lampinen körde genom en pappersvägg. Denna service plats utanför Aviemore har jag besökt  2 gånger, där är byggt radhus nu. När jag kom tillbaka från Scapa Flow Orkneyöarna körde jag inom Aviemore och bodde på samma hotell och tog ett kort på ungefär samma ställe som vi blev fotograferade efter vår 8:e plats i tävlingen. Simo Lampinen segrade och Hans Nilsson 4:a. I helsides annons i Expressen stod om resultatet .

"Kan bilen ha något med framgången att göra". Efter dessa rallyminnen fortsatte jag norröver mot den nordligaste staden i Skottland, Jon & Groat.