Europas finaste flygmuseum

Skriv ut

 

BJÄRNUM. Vi fortsätter följa Ingvar Lindberg på hans resa i historiens spår ute i Europa. Del 5

Framme i Sinsheim Tyskland klockan 14.18. Nu var vi på en av Europas finaste bil och flygmuseum. Även en militärhistorisk avdelning finns. Mittemot museet över motorvägen ligger det nya fotbolls stadion. I eftermiddag möts här kl 15 Hoffenheim och Stuttgart. 35 000 människor ser detta spektakel. Själva Hoffenheims by är lika stort som Bjärnum med 3000 invånare. Det blev 1-1. Jag köpte en Hoffenheim halsduk. Philip en Bayern Munchen halsduk. Många använde museets parkering och ölen flödade men inte tendenser till bråk. Här har Stockholms och Göteborgs huliganer mycket att lära. Entrén kostar 13 EU, som dagens på en biljett.

ryska Concorsky

Det första men såg av detta fantastiska museum är överljudsflygplanen Concord och det ryska Concorsky. De är parkerade på taket av en utställningshall och är sevärda att gå ombord på.

Concord

Dessa överljudsplan flyger inte längre detta efter diverse incidenter. Den ryska störtade vid en uppvisning i Paris. I början av -70talet var jag i Duxford Englandoch där stod prototypen till Concorden, 002. Den var full av bara instrument. Ingen visste då att ryssarna också byggde överljudsplan lik Concorden. Den Concordguiden jag talade med, svarade såhär på min fråga om industrispionage av Sovjetunionen, -olika sektioner har bara ritningar på sina speciella arbetsuppgifter. Däremot finns en totalritning med inbyggda försvagningar, topphemligt. Kanske var detta anledning till att ryska Concorsky bröts itu i Paris?

Klockan 17 var vi färdiga. Sett massor av flygplan, bilar, racerbilar m.m. Vi bokar här plats på hotellet Speyer, syster till museet några mil bort. Kostar 85 EU med stor frukost. Entré 12 EU. På väg dit kommer vi förbi racerbanan Hockenheim, där tyvärr Jim Clark omkom. Väl framme i Speyer syns den jättestora Boeing 747 som är högt monterad och som väldigt mycket folk går upp i, den har ju två våningar. När jag var här förra gången åkte jag ner i tubröret, det gick som sjutton! Ett stort plan var också DDR;S president Erich Honeckers, här var plats för den ryska jätte Cadilac GAZ bak i planet. I mitten hade han sin säng, väggen var överbelamrad med hjorthorn och rådjurshorn. Vid sidan fanns sittplatser. Detta är för Lars Ohly att drömma om, en gång kommunist- alltid kommunist, hans egna ord!

Här finns F4 Phantom, F 104 Starfighter, ME 109, JU 88 (som sköt ner Lencastern i Vittsjö och Lärkeröd), JU 52 transportplan i korrigerad plåt. Den ryska Anatov, världens största transportplan med 4 motorer och dubbla propellrar. U-båt och mycket, mycket mer. En sak saknades dock och det var SVENSK REPRESENTATION!

även delar av det ryska rymdprogrammet finns på plats

I hallen där rymdfärjan och hela USA:s NASA;s rymdprogram finns i taket en J35 Draken, bra men den är i Österrikes färger.

LYSTRING Flygstaben och SAAB museets chef Peter Bäckström och Viktor Muller! I denna hall finns världens chans att visa SVENSK Toppingenjörskonst! Att sätta in en VIGGEN och en SAAB 900 tillsammans, skulle ge en identitetskänsla av kvalitet och framåtanda......Detta är inte fel!

Efter en god lunch bland flygplanen entrade vi vår trogna ”Simba” för hemfärd. Jag har i många år lovat Philip att bo på ett typiskt gasthaus. Hemlagad mat på kvällen, knarriga trappor till ovanvåningen, tjocka duntäcke m.m. Cirka 7 mil söder om Hamburg, skylt Garlsdorf, Hotell Niemeyer, detta var ett sånt! Dubbelrum 111 EU, mat 31 EU. Klockan 20.05 checkade vi in den 9 maj 2010. Sista dags etappen hem gick via Puttgarden- Rödby. Vi tänkte avsluta denna spännande vecka på Humlebäcks krog nära Helsingör med en ”jättespätta” för mig och en ”jätte- Wienerschnitzel” för Philip. Bästa köket i Europa! Men, på en skylt stod att på måndagar ”vilar vi”! Hoppsan!