Varför intresse för 2:a världskriget.

Skriv ut

BJÄRNUM. Varför intresse för 2:a världskriget. Erik (min far) låg inkallad i Värmland, Svensköp vid Selma Lagerlöv. Kvällen den 29 aug 1944  kom han hem på permis med 11 tåget, han gick från stationen till affären. Han träffade blomsterhandlare Oskar Olsson. Plötsligt blev hela himmeln röd - sen kom Woom, sen lyste det upp igen och efter en stund sade det pang på riktigt och de märkte t o m lufttrycket. Vissa rutor sprack. Det brummade i ett - i ett. 592 Lancaster flög över här. Lena - min kusin sade att Farmor sa: Nu har kriget kommit hit. Bl a farbror Kalle cyklade upp till Höjalen den natten. Han hittade en kolv till en motor som jag fått av Lena och lämnat upp till Vittsjö museum. Ett roderfäst fick jag av Bertil Pettersson.

En intressant sak fick jag av Bertil Olsson i Hästhult- en 20 mm hylsa som han hittat vid en gyl i Brunnshult runt 1946. Det var en tomhylsa från en tysk kulspruta, gjord i gjutjärn, tyskarna hade inte mässing då. Mycket unikt, finns att se på i Vittsjö. Nu vet jag också att piloten på den tyska JU 88 hette Werner Huseman, han blev fångad Grove-Karup på Jylland den 8 maj 1945. Han var ett sk flygaräss, 32 engelska bombplan sköt han ner. Den kvällen startade hans Div NGJ III från Schleswig kl 21,00. Kl 23.10 sköt han ner ED 588 George i Höjalen, Vittsjö.

Kl 00.20 sköt han ner Lancaster i Svensköp, Hörby, HK 594 75SQ Mepal. Piloten King klarade sig.

Natten 29-30 aug 1944 flög 592 Lancaster in över Sverige. De blev beskjutna av tyskt luftvärn över Danmark och även över Sverige blev de beskjutna. Tysk jakt sköt på dem även över Sverige. Denna jättearmada skulle till Köningsberg - nuvarande ryska Kalingrad. 14 Lancaster förlorades denna natt.

Detta hörde jag som barn och jag tänkte att när jag blir stor skall jag se dessa platser där Lancaster kom ifrån. Och där har jag varit. I Av Roe:s fabrik Chadderton Norr Pm Manchester föddes ED 588 George i februari 1943. Flygkroppen kördes med trailer ner till Woodford, Södra Manchester. Där monterades hon ihop med canadensiska Rolls Royces Merlin motorer - 4 st. George provflögs av testpilot Bill Thorn den 2 feb 1943. Georg kom först till Coningsby, i dag en stor flygbas, därefter till Woodhall SPA, idag nedlagt, dom renoverar flygmotorer där - berättar en av vakterna. Efter det blev Georg förflyttad till 50 SQ Skellinghtorpe i Lincolnshire. Första uppdraget var den 30 april till Essen, den 4 maj till Dortmund, den 13 maj till Pilsen osv. Över Berlin var Georg 18 gånger, essen 5 ggr, Hamburg 4 ggr, Stuttgart 5 ggr osv. Fotot jag har av Georg är tagit söndagen 27 aug när gamla besättningen hade flugit sina 30 kontrakterade uppdrag. Uppdraget den 26-27 aug 1944 till Köingsberg blev misslyckat. Tyskarna sköt ner patfinder planen, så när huvudstyrkan kom fanns inga målmarkeringar. Tisdagen 29 aug skulle ett nytt anfall göras på Köingsberg och Pölitz oljedepåer. F off Enoch och hans besättning var nu fria och ny besättning med F off Carver skulle ta över deras uppdrag. Ingen annan Lancaster hade så många uppdrag som Georg, 127 st. Vissa besättningar ville flyga George, de trodde hon var odödlig. Andra var skeptiska - när är turen slut.

Turen tog slut i Höjalens skog i Vittsjö när Werner Huseman tog sikte på dom, mellan Laholm och Brunnshult, och avlossade sina 4 st 20 mm kulsprutor. I krigsarkivet står "2 flygplan i luftstrid, det ena brinner och störtar, det andra fortsätter". Alla 7 i besättningen ligger begravda på Pålsjö Kyrkogård i Helsingborg. Det blev deras första och sista flygning, George lyfte 128 ggr och var äldst i RAF 29 aug 1944 tills Werner Huseman satte stopp.