Resor i 2:a världskrigets spår fortsätter !

Skriv ut

BJÄRNUM. Erik, min far, låg inkallad i Värmland, Svensköp vid Selma Lagerlöv. Kvällen den 29 aug 1944  kom han hem på permis med 11 tåget, han gick från stationen till affären, berättar Ingvar Lindberg. Han träffade blomsterhandlare Oskar Olsson. Plötsligt blev hela himmeln röd – sen kom Woom, sen lyste det upp igen och efter en stund sade det pang på riktigt och de märkte t o m lufttrycket. Vissa ruter sprack. Det brummade i ett – i ett. 592 Lancaster flög över här. Lena – min kusin sade att Farmor sa: Nu har kriget kommit hit. Bl a farbror Kalle cyklade upp till Höjalen den natten. Han hittade en kolv till en motor som jag fått av Lena och lämnat upp till Vittsjö museum. Ett roderfäst fick jag av Bertil Pettersson. En intressant sak fick jag av Bertil Olsson i Hästhult- en 20 mm hylsa som han hittat vid en gyl i Brunnshult runt 1946. Det var en tomhylsa från en tysk kulspruta, gjord i gjutjärn, tyskarna hade inte mässing då. Mycket unikt, finns att se på i Vittsjö. Nu vet jag också att piloten på den tyska JU 88 hette Werner Huseman, han blev fångad Grove-Karup på Jylland den 8 maj 1945. Han var ett sk flygaräss, 32 engelska bombplan sköt han ner. Den kvällen startade hans Div NGJ III från Schleswig kl 21,00. Kl 23.10 sköt han ner ED 588 George  i Höjalen, Vittsjö.
Kl 00.20 sköt han ner Lancaster i Svensköp, Hörby, HK 594 75SQ Mepal. Piloten King klarade sig.
Natten 29-30 aug 1944 flög 592 Lancaster in över Sverige. De blev beskjutna av tyskt luftvärn över Danmark och även över Sverige blev de beskjutna. Tysk jakt sköt på dom även över Sverige. Denna jättearmada skulle till Köningsberg – nuvarande ryska Kalingrad. 14 Lancaster förlorades denna natt, avslutar Ingvar Lindberg.

 

Följ gärna de minst 12 kapitel om andra världskriget som kommer att publiceras på vittsjobjarnum.nu