Skriv ut

 

Vittsjö, Bjärnum. Vi fortsätter att publicera artiklar från de tio år som gått sedan vi startade "Portalen" eller vittsjobjarnum.nu. Här följer ett axplock från 2009.

Musikteaterskolan; genrepet skingrade mystiken

Pulsen är hög i kväll för de 39 eleverna på Musikteaterskolan i Bjärnum. Om en timme är det genrep på musikalen "Södra Boulevarden 5", med nästan fullsatt salong. I logerna bättras frisyren på och kostymerna provas än en gång. De har många roller så ombytena måste ske snabbt och i rätt ordning. Jag sätter mig ner med Ida och Susanna för en intervju. De är pressansvariga och lämnar över några program till oss. Läs artikeln

 Världsberömd racerförare gifte sig med Vittsjö-tjej

Rekryterad av Mercedes-Benz 1923. Han tillhör de verkligt stora männen inom motorsporten genom tiderna, en man av det gamla gardet, en av dom som gjort Grand Prix-sporten till en gentlemannasport. Under 1930-talet, som var hans glansperiod, fanns det säkert inte en skolpojke i hela Västeuropa som inte kände till hans namn och kunde räkna upp hans Grand Prix-segrar. Många tror att den berömde Caracciola var italienare; namnet låter ju italienskt, men han var född i Remagen i Tyskland år 1901. Rudolf Caracciolas föräldrar var också tyskar men det fanns sicilianska rötter i släkten, därav efternamnet. Läs artikeln

Vittsjö Möbelfabrik

Företaget växer och blir aktiebolag Arbetsstyrkan var första året 4 delägare och 4 anställda = 8. Redan vid första årets utgång önskade K.E. Persson och Hellgren bli fria från kompanjonskapet och lämnade firman. Efter ytterligare 2 år, det var 1932, övertog Kristiansson rörelsen ensam. Arbetsstyrkan var nu 12 man. En stor del av produktionen gick till Franklin & Co. AB i Hälsingborg.

 År 1933 bildades så ett aktiebolag vari Franklins blevo huvuddelägare. Kristiansson fortsatte som ledare för fabriken. Läs artikeln

Vittsjös biltillverkare Phantom visade nya modeller

Vid sidan om stod en grön, lite större bil, Phantom S 255 med en Fordmotor som utvecklar 160 hk, har 4-växlad låda och väger mindre än 500 kg helt startklar. Den är byggd för att kunna tävla i både Clubman-klassen och i CN-klassen. I den sistnämnda sätter man phantom-s-255-ram.jpgistället i en 250 hk Honda-motor som i S 240. Bilen får då en 6-växlad låda. Ramen är byggd i krom. Läs artikeln

Möten med Uno Kristiansson

Jag fick den stora förmånen att tillsammans med honom skriva boken "Under LUXUS tak". Det tog oss drygt åtta månader att bli färdiga. Och det blev vi sommaren 2008. 

Men efter nyårsafton 2008 såg jag inte längre Uno komma till jobbet. Han ringde och berättade varför han uteblev. - Jag har inte ont, men det är plågsamt att inte kunna åka till jobbet, sade han. Läs artikeln

 Del 1. Reseberättelse i 2:a världskrigets spår.

Ingvar Lindberg Del 1 med Saab 96, 1980 "Eric". För många år sedan i augusti träffade jag en motorklubbkompis Lilja på macken. Han berättade att han om en vecka skulle till Scapa Flow och se den plats där tyska u-båtskaptenen Gûnter Prien med U47 gick in i engelska marinbasen Scapa Flow på Orkney öarna och sänkte slagsskeppet "Roal Oak" inne i basen och tog sig hem till Tyskland igen och fick åka parad i Berlin till Rikskansliet i sept 1939. 1966 köpte jag "Min väg till Scapa Flow" på Broby marknad. Boken är tryckt på svenska i Finland 1940. Jag frågade Lilja förvånat - får man komma dit och se detta? Ja - jag är bjuden dit på en resa! Läs artikeln