Fiber på plats, eller inte....?

Vittsjö. Efter att ha fått fiber indragit i huset så är det väl bara att köra med den högre uppkopplingen? Så enkelt är det inte, om du väljer Telia. Efter att ha följt alla anvisningar som bifogades vid installationen konstaterade jag att nix, ingen uppkoppling på fibern mer än till sidan som anger vilka olika tjänsteleverantörer som kan väljas. Efter att jag gjort val av just Telia blev jag välkomnad samt upplyst att det tar tre arbetsdagardagar att få igång uppkopplingen!

Vid min kontakt med Telias kundtjänst, Fredrika, blev jag återigen upplyst om att det tar tre arbetsdagar för Telia att ombesörja beställningen. Hon sa att hon tagit emot flera samtal från just Vittsjö. Varför tar det tre dagar? Fredrika kunde inte svara, men misstänkte att det hade att göra med att Telia är ett stort företag med många kunder. En anledning kan vara att Telia behöver tid på sig för att skicka ut sin router till kunderna. Hon nämnde även att den tidigare uppkopplingen via telefonjacket ligger kvar en månad efter det att fibern är igång.

Fredrika var medveten om att vissa konkurrenter som anges i broschyren över val av tjänsteleverantörer är snabbare med uppkoppling men hon återknöt till att Telia är ett stort företag och kan inte garantera uppkoppling förrän efter dessa tre dagar. Nu återstår att köra på telefonjacket i några dagar, kanske har det vissa fördelar med att just vänta.

Jag, Christer Nyström, fick samma besked av Telia när vi blev inkopplade på fibernätet, skulle beställa tjänster på torsdagen och fick beskedet av Telia att då kunde vi bli aktiverade redan på tisdagen veckan därpå!? När jag invände och sa att vi redan är inkopplade på fibern men vill ha tjänsten NU så var beskedet 'du kan få det redan på tisdag'!

För vår del slutade det med att jag ringde till Bahnhof och där tog det cirka 7 minuter innan vi var uppkopplade med full hastighet mot fibernätet. Den router vi redan hade var det bara att koppla in till mediekonvertern och sen var vi inne. Sen blev det dags för ett till telefonsamtal till Telia, denna gång för att säga upp samtliga tidigare avtal!

Tänk bara på att om ni har 'gamla' nätverkskablar så kan det vara så att de inte klarar av att köra i de nya höga hastigheterna. Kategori 5E eller kategori 6 krävs.

Top