Pulsen är hög i kväll för de 39 eleverna på Musikteaterskolan i Bjärnum. Om en timme är det genrep på musikalen "Södra Boulevarden 5", med nästan fullsatt salong. I logerna bättras frisyren på och kostymerna provas än en gång. De har många roller så ombytena måste ske snabbt och i rätt ordning. Jag sätter mig ner med Ida och Susanna för en intervju. De är pressansvariga och lämnar över några program till oss.
Deras utbildning är ettårig. lopsedel.jpgLinjen är en filial till Folkhögskolan i Markaryd. Målet är att utbilda artister för kommande yrkesverksamhet som skådespelare, show- och musikartister.

Bilden. Skolan har gett utbildning åt många artister. En del känner vi igen bättre än andra. Niklas Andersson är kanske Sveriges mest kände internationella musikalartist. Shirley Clamp behöver väl ingen presentation. Anki Albertsson är just nu prisad primadonna på Lido i Paris. Fredrik Lexfors kan vi se i My Fair Lady på Oscars i Stockholm. Peter Johansson har just nu huvudrollen i Footloose. Nina Lundseie spelar i Les Miserables på Oslo Nya Teater.

- Vi gjorde audition i maj månad 2008, inleder Susanna.
 
Jag undrar hur man förbereder sig inför en sådan viktig händelse?
- Det är faktiskt svårt att förbereda sig, då det är dans-, sång- och teaterprov, säger Ida. Det är bara att ge allt, ha kul och försöka vara sig själv. Lärarna ser ändå genom oss, de är så erfarna.

- Det ni genrepar i kväll är ju en musikal på drygt två timmar. Hur länge har ni repeterat inför denna, undrar jag?
- Det började för fem-och-en-halvsusanna-o-ida.jpg vecka sen, säger Susanna. Regissören Helena Jacobsson gav en kort presentation av linjerna i handlingen och delade ut ett halvfärdigt manuskript. Musikstyckena är hämtade ur ett 25-tal musikaler och operan Aida. Texterna var inte översatta till svenska.

Bilden. Susanna Utterborn och Ida Johansson informerade oss om föreställningen.

- Spänningen steg inför rollbesättningen, minns Ida. Jag tror vi alla blev ganska nöjda. Lärarna har en bra känsla för vad vi kan. Förutom huvudrollen så har vi nästan biroller i alla styckena.
- Under ledning av Helena och hennes lärarteam så har vi fått tränga in i alla tänkbara uppgifter, säger Susanna. Vi har naturligtvis gjort karaktärstolkningar av rollerna, hjälpt till att översätta texterna, välja kostymer, ja även sy eller sy om en del av dem, vi har tränat dans och koreografi, utvecklat manuskriptet och så vidare.
- Ja du må tro att vi har jobbat, säger Ida. De sista veckosluten och naturligtvis kvällarna har vi tillbringat på skolan.
Ida berättar att hon spelar en 6-årig dotter till Frank. Något har hänt i Franks familj som gör att familjemedlemmarna känner sig utstötta?
- Det är liksom upplösningen i musikalen så det vill vi inte berätta nu, säger Ida vädjande till mig.
- Jag spelar caféägare, fyller Susanna i. Det tisslas och tasslas mycket i den här byn. Vi har också ett kringresande zigenarsällskap som stannat ett tag i byn och då ökar rivaliteten. Det kommer också sommargäster från stan vilket gör att romanser blommar ut. Ja, det tisslas och tasslas mycket på mitt café.
- Men stannar ni över andra akten så får ni veta vad som hänt min mamma Juliette, ler Ida.
 
Regissören och manusförfattarenhelena-regisor.jpg Helena Jacobsson har vänligheten att sätta sig ner med oss. Hon har gjort 45 föreställningar vid skolan och är nu inne på sitt tjugonde verksamhetsår i Bjärnum. 
- Ja vi har verkligen jobbat hårt. Det är mycket som skall hänga ihop. Den här scenen är ganska trång för våra 39 artister. Jag vill att de alla skall få agera så mycket som möjligt. Jag känner mig trygg inför genrepet, men det kommer säkert att finnas saker som kan bli bättre inför premiären. Det är också viktigt med publiken som i kväll kommer från Folkhögskolan i Markaryd. Man märker på publiken om vi lyckats, säger Helena. I slutet av månaden kör vi den här musikalen i Hässleholm Kulturhus också. Där finns det lite mera plats att agera.

Publiken börjar anlända och jagpublik-markaryd.jpg fångar två tjejer i entrén. De går den förberedande artistlinjen i Markaryd och jag undrar vilka förväntningar de har på föreställningen.

Bilden. Till vänster Jonna Skoog från Stockholm samt Therese Scholander från Helsingborg.

- Vi är ju här en gång i veckan i vår utbildning och vi har sett dem träna, säger Therese Scholander. De är duktiga och jag tror att jag kan få inspiration under föreställningen. Jag tänker gå på audition i maj för att försöka komma in på Musikteaterskolan till hösten.
- Det vill jag också, menar Jonna Skoog. Lärarna är så duktiga i Bjärnum. De gör annorlunda grejer, så jag är mycket nyfiken på den här föreställningen.

Vi kallas in till våra platser i salongen och regissören Helena tar mikrofonen.
- Ni är välkomna för att ni är ni. Vi är redo för er. Föreställningen kan börja.

Längst bak på scenen finnshelena-pa-scen-220.jpg  Mattias Wiik på klaviatur, Göran Schill på bas, Anders Svensson med gitarrer och Per Kentner vid trummor. En spökröst för oss in i handlingen. Vi befinner oss i den lilla byn Choisir som domineras av Jacueline, en överklassfru.

Bilden. Regissören och manusförfattaren Helena Jacobsson hälsar publiken välkommen.

Första akten inleds med, "Bygden vet" och är hämtad ur Häxorna på Eastwick och sjungs av Mathilda Eriksson. Vi får veta lite mer om relationerna i byn Choisir.
Jag imponeras av den röda tråden i handlingen trots att sångerna är hämtade ur så många olika musikaler. Artisterna "ger verkligen järnet" och är mycket uttrycksfulla i koreografin och kostymerna är ibland färgsprakande, mycket tack vare en fin ljussättning av ljud -och studioteknikeleverna.  Musiken är medryckande och uttrycksfull. Tre nummer fängslade mig särskilt "Jag har en dröm " ur "Children of Eden" med sång av Malin Eliasson, Sofia Lundgren och Frida Sund, "Lämna inga dörrar på glänt" ur "Chess" med sång av Klara Wiklund samt "Dansa dansa" ur "Zorro" med sång av Petter Blomqvist.
Vi får en 20 minuters paus och det hörs på kommentarerna att föreställningen är lyckad. Helena är också nöjd?
- Visst är jag det, men det finns några saker vi kan utveckla, säger hon.

Andra akten inleds med skönsång av Ida Johansson och Linnea Gustavsson "Det finns bara du" ur "Dreamgirls". Jag tycker att tempot ökar, känsloyttringarna blir starkare och dramatiken får ett crescendo när vi får veta hemligheten kring Juliette, Franks hustru. Jag inbillar mig plötsligt att jag sitter i en mycket större salong och att jag lyssnar till och får se erfarna artister på scenen. Klara Wiklunds dramaturgi i "Vem kunde ana", berör mig starkt. Det som fastnar i minnet är främst "På vår södra Boulevard" ur "Movin´out" med sång av Sebastian Lamberth och Erik Persson, "Ta mig in i drömmarnas land" ur "Aida" med sång av Ida Fransson och Susanna Utterborn, "Hopp" ur "Zorro" med sång av Gustav Jonsson Länne som spelar pastor och "En gång för länge sedan" från "Brooklyn the musical" med Jennifer Andersson.
Publiken ger stående ovationer efter föreställningen. De vill ha ett extranummer. Det får dom också.
Nu vet jag och min fotograf Claes Brauer vad som hände med Juliette. För oss har mystiken skingrats.  
Biljetter; via 0451-21628 så får du också veta.

Cirka 200 bilder togs vid genrepet. Är du intreserad kontakta gärna Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 musikteater-1.jpg
 musikteater-2.jpg
 musikteater-3.jpg
 musikteater-4.jpg
musikteater-5.jpg 
 musikteater-6.jpg
musikteater-7.jpg 
 musikteater-8.jpg
musikteater-9.jpg 
musikteater-10.jpg 
 musikteater-11.jpg
 musikteater-12.jpg
musikteater-13.jpg 
musikteater-14.jpg 
musikteater-15.jpg 
musikteater-16.jpg 
 musikteater-17.jpg
musikteater-18.jpg 
 musikteater-19.jpg
 musikteater-20.jpg
musikteater-21_copy.jpg 
 musikteater-22.jpg
 musikteater-23.jpg
musikteater-24.jpg