Med anledning av trafiksituationen längs väg 117

HÄSSLEHOMS KOMMUN. Med anledning av den ytterst tragiska trafikolyckan igår vid 17-tiden har det idag varit många diskussioner/inlägg på sociala medier.

De allra flesta verkar vara överrens om att framförallt den tunga genomfartstrafiken måste reduceras. Idag när de flesta använder GPS som 'karta' så går den kortaste och bränslesnålaste vägen från färjelägena i Ystad, Trelleborg och Malmö via Hässleholm till Markaryd via väg 117. En väg som inte alls är lämpad för den här mängden av tung trafik. Naturligtvis måste tung trafik som innefattar leveranser till butiker och företag efter sträckan vara tillåten. Genomfartstrafiken däremot, den som endast syftar till att spara lite bränsle på väg från/till färjelägena borde vara helt förbjuden. Ett förbud som måste aktivt övervakas och där dryga böter skulle kunna utdömas om det inte finns något annat ändamål än att använda väg 117 som en genväg. Naturligtvis skulle dessa regler gälla samtlig tung trafik, oberoende av ursprungsland.

Nu är det inte endast den tunga trafiken som innebär ett problem, det finns mängder med personbilar, med kraftiga motorer, som gärna kör uppemot den dubbla tillåtna hastigheten och även inte verkar förstå betydelsen av heldragna mittlinjer. Själv bor jag vid den norra infarten till Vittsjö och jag kan garantera att det går fort här! Speciellt sena kvällar och nätter är det precis som att det är minst 80 som gäller genom samhället, oavsett fordonsslag.

Det finns massor att diskutera om denna problematik, en sak jag tycker är märklig är att fartkamerorna står vid vattenverket, på en 80-sträcka. För mig vore det mer logiskt om kamerorna placerades inne i samhället, detta gäller både Vittsjö och Bjärnum. Fortsätt gärna tyck till och kontakta Transportstyelsen och Hässleholms kommun. Låt oss inte bli ihjälkörda!

Top