Gardasjön

Årets resa gick till Italien o Gardasjön.
Första stoppet blev som vanligt Faröbron vid Storströmmen i södra Danmark där vi brukar övernatta på en gratis ställplats (även för husvagnar) men klockan var bara 4 på em. så vi körde vidare till ett rastställe ett par mil söder Hamburg där vi och några husbilar till stod vid restaurangen. Nästa dag fortsatte vi transportsträckan söderut till 2 mil söder om Kempten där vi höll öppet i början på rastplatsen. (det är viktigt att hålla öppet och ej gömma sig i en mörk hörna)

När vi på 3:e dagen var komna till Österrike körde vi inte Brännerpasset utan en liten o mycket fin väg genom skidorten Sölden och vidare upp på 2.500 meters höjd där vi körde in i Italien. Vid gränsen stod en skylt bussar max 8.5 m vi är 7.8 m. Vid gränsen var det lite trångt men sen blev det bredare med en bedårande utsikt över Italien och rejäla stup vid sidan om serpentinvägen. Färden fortsatte söderut och längs östra sidan av den bedårande vackra Gardasjön med alla dessa hotell och turister.

Campingen i Lacise

Vid 8 tiden på kvällen kom vi till Lazise, där vi välkomnades av Italiensvenskarna och MHF och Camping Clubs vännerna, Christina och Gordon Persson, Åkarp. Det var 30-35 grader varmt men skönt, vattnet bara några hundra meter från campingen, men på kvällarna var det lagom varmt när vi upplevde Lazises kvällsliv med väldigt god glass.

utanför campingen

Christina och Gordon är husvagnsfolk så dom bjöd på en biltur runt den vackra Gardasjön med halvön Simone och tunnlarna som Mussolini byggde som skyddsrum till militären. Våra andra Italiensvenska MHF och Campingclubsvänner, Ann-Margreth och Kurt Lindén från Åhus, kommer från Italienska östkusten till Lazise och vi hade en underbar kväll på en restaurang i Lazise.

Ringmuren runt g:a Lacise

Borgen Simone på halvö i Gardasjön

väster om Gardasjön

Riva del Garda

Levande staty

Dagen efter kör vi norrut och mötte svalka och ett häftigt regn då vi körde genom härliga små orter och även under Europabron. Garmisch-Partenkirchen Där kom vi av misstag in på en 5 stjärnig camping, som var turens dyraste natt, särskilt jämfört med de gånger vi bodde gratis. I Garmisch skulle vi åka berg- och linbanor upp till 3.000 m. höjd men det var mulet på toppen så det blev inget och då sparade vi en tusenlapp.

Vi körde istället till Fyssen där vi bodde 2 nätter, dagen däremellan besökte vi det fantastiska slottet Neuschwanstein, byggt på 1800 talet av en furste som hade ytterligare två slott varav det ena låg inom gångavstånd från vårt slott.

Flygbild på slottet

Det vita Neuschwansteinslottet låg högt på ett berg dit man kan åka med buss. Väl uppe och inne fick vi se något helt fantastiskt vackert, det är verkligen värt ett besök.

slottet Neuschwanstein

Alpenstrasse Vi körde på en del av Alpenstrasse till semesterorten Oberstdorf och på väg därifrån på en liten byväg där det gick ”väldigt” sakta genom ett samhälle för att det gick 6 –7 kor före. Med tiden kom vi till en liten ställplats vid Fischen där man betalade i badhuset (kontroll förekom).

Den stora begivenheten var Breitachklamm där man går i botten på ravinen vid vattnet och ibland ser man knappt himlen ovanför. Promenaden tog nog 4-5 timmar.

Breitachklamm kanjon

Sen körde vi Alpenstrasse tillbaka förbi Fyssen till vallfartskyrkan Wieskirche. En kyrka med så mycket rikedom så man undrar om det är rätt.

vallfartskyrkan Wieskirche

Efter det styrde vi norrut mot Harz.På en 100 km väg som kan vara som en 70 km väg här upplevde vi något märkligt, mitt på vägen gick en man med målarburk och lång pensel och målade prickar där målarbilen skulle måla mittlinjen men han hade ingen varselväst och det var inte skyltat. Lite längre fram gick 3 man utan varselvästar och utan skyltning i en svag kurva, den förste höll i ett snöre och nr:3 höll i andra änden på snöret och nr:2 gick på mitten o mätte med tumstock från asfaltskanten till vägens mitt, där man lade ner snöret för att måla prickar på vägmitten. Vi upplevde även en vägomläggning i ett samhälle där vi var glada att vi inte hade husvagn, det var smalt o krokigt.

I Harz har vi varit innan så där bara övernattade vi o gick o körde lite rundor och såg mycket död skog, som väl skall ligga kvar för att det är nationalpark. Färden gick vidare till Celle vid Hannover, en mysig och trevlig liten stad med en gratis ställplats på tivoliplatsen nära stan. Färden gick sen till fågelparken vid kryss Hannover- Hamburg – Bremen, en fågelpark man inte bör missa. Där är gratis ställplats även om man inte har löst inträde. Sedan blev det Lybeck och Citti Market, men det gav inget mer än kanske Tysklands billigaste diesel.

Nästa natt blev på en ställplats i Grömitz utmed havet. Sista stopp i Tyskland blev några dagar på en camping vid Seekamp. När vi kom till Danmark blev det en natt på ställplatsen vi Storströmmen och Faröbron. Från en som inte är skribent men skriver ändå och hoppas någon får en semesteridé. Gå sen in på Google sök på orterna. Skaffa även Motors bok Upptäck Europa där kan man läsa om vad som gäller i trafiken.