En morgon på Montessoriskolan i Vittsjö

Skriv ut
Jag undrar naturligtvis om det är OK att dricka kaffet i klassrummet.
- Visst, säger hon. Vår pedagogik förespråkar att man inte skall avbryta elevens påbörjade arbete. Där skiljer vi oss en hel del från den skola de flesta gått i.
Eleverna sitter utspridda i rummet två eller tre i varje grupp. Det är ganska tyst i klassrummet trots att barnen som går i årskurs 1-4 samarbetar för att lösa sina individuella arbetsuppgifter. Jag sätter mig ner mittemot Nelly med Hampus på min högra sida. Berith har nyss lärt mig att jag skall sitta vid sidan om "arbetshanden" och Hampus är vänsterhänt. Vi pratar om hur  Hampus och Nelly har det i Montessoriskolan.
- Man får lära sig mycket, är mycket ute, får göra mycket med händerna och så är lärarna snälla, säger Nelly.nelly-dacke.jpg
- Jag tycker här är roligt men inte busigt. Här är rätt så tyst i klassrummet, säger Hampus. Jag tycker om att sitta hos Nelly.
Plötsligt ringer någon i en mässingsklocka. Jag ser att det är Berith som ringde och jag frågar varför hon ringde?
- Jag tyckte det var lite hög ljudnivå i rummet och då får vem som helst gå fram och ringa.torbjrn-lind.jpg 
En tjej kommer fram till Torbjörn för att få hjälp och genast sätter han sig ner för att göra så. Det verkar helt naturligt att be om hjälp "när man kört fast eller det kanske går långsamt och de inte förstår hela uppgiften", är mitt intryck.skrivtrning.jpg Lite senare sitter Torbjörn på golvet och finslipar en killes skrivstil genom att rita "T" i sanden. Visst blev det fint (se bilden)! Utbildningsmetoderna är verkligen varierade.
- Vi samarbetar också med Kristianstad kommuns Naturskola, säger Torbjörn. Bland annat har vi ett fågelprojekt och ett nedbrytningsprojekt som innebär att vi samlat in lövträdsdelar och låter "småkryp" som gråsuggor leva i materialet. Vad som händer får eleverna se senare.
- En gång i veckan kommer rektorn på besök hos oss, säger Torbjörn. Vi får bra administrativt stöd och kan ägna oss åt pedagogiken i klassrummet.