Myrstackar
Myrstackar kallas ofta de stora städer som bebos av miljontals människor. Varje myrstack man ser i skogen har minst lika många inneboende.

Myrorna har ett fantastiskt sätt som de överlever vintrarna på, de samlar "mat" hela sommaren som göms tills det blir dags för dem att dra sig tillbaka till sina frostfria "ide" långt under själva toppen på stacken.
Jag bodde själv i en liten myrstack under delar av femtiotalet, staden var Göteborg som då och än idag inte lever upp till en myrstacks folkmängd.
I Norden finns det tack och och lov bara Stockholm som klarar miljonstrecket, personligen tror jag att en del av de boende ibland önskar sig likt myrorna ett "ide".
Stackars dem?
VITTSJÖ.
1972
Kommunalfullmäktige beslutade att till Vittsjö hemvärnsområde försälja Björstorp skola för 5 000 kronor. Vidare försåldes gamla Mejerilokalen till NJ Grafo för 80 000 kronor.

Björstorp skola på den tiden det begav sig.
MHF arrangerade familjerally med 219 tävlande som hade vissa praktiska uppgifter att lösa.
Länsstyrelsen avslog kommunens framställan om bättre vägnät, främst väg 117. Redan då fanns planer att väg117 skall anslutas till planerade väg 15 i Markaryd.
Skolklass 6 åkte till Friluftsfrämjandets gård i Åsljunga för en veckas lägervistelse med flera naturstudier i terrängen.
Lekskolan åkte på dagsutfärd till Miniland vid Halmstad.
Kyrkliga söndagsskola gjorde sommarresa till Hästveda och Broby.
Kommunrodden i Gåsadammen gav seger till laget från Hässleholm med kvinnlig styrman mot tidigare tungviktaren politikern Åke Brink.
Även denna månad var det avtackning på poststationen. Det var lantbrevbärare Carl Paulsson, Emmaljunga som då lämnade sin sista post.
Kalabalik rådde på Marknadsplatsen då en kastvind blåste omkull alla marknadsstånden.
Sömnmedel.
Det finns massor av verksamma sömnmedel, de flesta kräver läkarbesök och receptförskrivning.

Tv tittande är ett ganska säkert receptfritt medel för insomning, som inte alltid beror på det ointressanta programutbudet. Serier är ingen garanti heller, då seriernas avsnitt ibland kan vara rätt ojämna.
Ofta somnar man in i en rätt ojämn ställning då långt ifrån alla har tv apparat i anslutning till bädden.
Då finns det minst två säkrare ”sömnpiller", ett är att lösa korsord, det andra är att trötta ut ögonen med att läsa en bok eventuellt en kvällstidning.

En god bok är nog allra bäst för då är man ju garanterad en bra fortsättning kvällen därpå och somnar tryggt, SUSS GOTT.
Fullmånen
Jag har under lång tid blivit störd i min nattsömn av och till, samt då och då. Fullmånen som är elva gånger starkare än halvmånen och troligen orsaken till ovanstående sömnbrist.
Den mystiska fullmånen har skapat frågor, varför har så många huvudvärk och sömnbrist under de nätterna.
Lite egna studier har givit mej en tro på att det är själva ljuset från månen som är orsaken, ty vid molniga nätter har den inte vållat så stora besvär.
Ljuset är ju starkt så klara nätter kan man i stort sett jobba ute utan någon som helst annan belysning.
Innan elens tillkomst var det ofta folk på landet som använde de ljusa fullmåne nätterna vid arbete både inne och ute.

Det har även visat sig att många sover dåligt, redan nätterna innan fullmånens månatliga inträde på himlavalvet.
Det lär finnas en studie om det att de som blir störda förlorar i genomsnitt cirka en timmes nattsömn per dygn. Visst kan man använda medicin som sömnmedel men mystiken lever ändå kvar.
Idag sa mannen, bilen ska på service!
Mannen fortsatte, tycker att du ska följa med och se hur det går till, - lära dig.

-Jag tänkte är det fler i rummet, han kan väl inte mena mig.
Mitt svar, -jag kan inget om bilar på det sättet.
Nej jag vet blev svaret, –men just därför ska du åka med.
Sagt och gjort vi körde till bilfirman i Hässleholm. Mannen gick ur bilen och in på verkstaden. Jag blev kvar utanför. Inte bra att lära sig för mycket, då kan man ju få hela ansvaret.
Mannen kom ut igen och jag föreslog en promenad till närmsta cafe. Efter en mysig stund vandrade vi tillbaka, hämtade en ny servad bil.
Jag körde glad hemåt med bilen, 3500:- fattigare, men vad gör det med en så lärorik förmiddag.
VITTSJÖ. Per Persson i Hästhult hade flera uppdrag under sitt arbetsliv. Per Persson var ett ganska vanligt namn och för att identifiera personen blev det Sten Per, Snö Per och Sop Per! Trots sina grova och kraftiga händer tillverkade han miniatyrer av sina arbetsredskap.

Per Persson som blev allas StenPer! Per var född i Hässleholm och efter drängplatser blev han anställd på Hovdala även där som dräng. Där träffade han pigan Signe som sedermera blev han fru. Efter några år flyttade paret till Dalalycke i Skånes Fagerhult dåvarande kommun. Nästa flytt gick till Hästhult där paret inhandlade en villa. Per observerade ganska snart de många stenbumlingarna på lantbrukarnas små åkertegar. Dessa ställde till problem vid brukande av åkern. Han såg böndernas strävan då de med spett och hävert försökte få upp stenarna. Per ansåg att det borde finnas enklare och mindre arbetskrävande sätt. Då inköpte han och en kompis en motorcykel med sidovagn samtidigt som han köpte en bensindriven stenborr som transporterades i sidovagnen. Han borrade lagom hål i stenarna, satt in dynamitpatron i det borrade hålet samt tände stubinen. Stenen sprack och bönderna fick lättare arbete att transportera bort flisorna. Tekniken gjorde sitt intåg och Per byggde sin första kran på ett lastbilschassi.
Gräsänkling
Att vara gräsänkling några dagar har inget med gräsmattor eller annat trädgårdsarbete att göra. Utan det betyder att en man lämnats ensam på grund av att hans partner känt sig kallad till viktiga uppgifter.

Visst finns det "gräsänkor" men det är en helt annan sak, de vet allt till exempel hur man sätter i ny toarulle, -hur man sorterar soporna, -brassar lite mat och så vidare.
I mitt fall är det uppräknade en ren lapsus, -nej, för mej är saknaden det stora och allting överskuggande. Flera gånger om dagen räknar jag timmar och dagar tills väntan är över. Ett bra botemedel är att försöka färdigställa planerade ändringar både ute och inne.
Att somna ensam går väl an, men att vakna med en tom säng bredvid sig känns som en öken, även om man vet att plågan snart går över.
Missriktad hjälpverksamhet.
Det skickas kläder och pengar till länder med brist på det mesta. Men hur ofta är det någon som kollar vad som sänds och vart dessa "gåvor" hamnar?

En del saker samlas in mest för att freda insamlingens dåliga samvete. Det har gått lastbilslass både hit och dit, på senare tid mest till Polens gräns mot Ukraina för vidare befordran in i krigszonen. Men vet någon hur mottagandet går till. Behovet är säkert stort i många länder.
Men att som vissa hjälpverksamheter sänder osorterade klädesplagg till länder som håller på att dränkas av dessa klädsopor är väl en form av missriktade hjälpverksamhet. Det har visat sig det finns länder i Afrika som tigger och ber "sänd för Guds skull inte mer kläder, vi drunknar".

Genom att sända några halvt odugliga kläder som hjälpverksamhet, ger ingen friplåt till himmelriket.
En "sann" givare är en glad givare.