”Det förtrollade blomsterrallyt San Remo Rally Storico” del 2
BJÄRNUM. Redan tidigt 1988 gick jag i tankar om att en kortnos sport var bättre rallybil än långnosen, trots att min långnos "Pelle" gått i 4 säsonger utan några större fel.
Några av Ingvars SAAB:ar
Efter varje tävling lade servicemannen X: et handen på ”Pelle" och mässade: "den självläker" och det gjorde den! Förlusten ifjol (2:a i klass TC9) tog oss faktiskt hårt. När vi gick till prisfesten, var vi inte säkra på resultatet, kanske hade Puchen fått transport prickar. Besvikelsen gjorde att nya kortnosprojektet "GRIPEN" forcerades på verkstad (250:-tim). X:et döpte då den till "DYRGRIPEN". Mycket arbete lades ner för att få den lätt. 5 mm plastrutor monterades in, allt enligt Appendix K.
Ny trimmad motor med Lancia förgasare. Nu skulle det bli klass seger! När vi startade upp den fylldes bröstet av förhoppningar, det otroligt vassa ljudet stärkte mig i förhoppning att nu kunde inget hindra oss. Som ett barn på julafton satte jag mig i och provkörde. Vilket drag, vilket ljud, vilken feeling! Snacka om att vara i 7:de himmeln! Tankarna surrade i huvudet, tänk att äntligen få sitta i en riktig tävlingsbil, otroligt. Efter 2 km kraschade det till i motorn samt rasslade som 20 mtr kättinglänk trillade från 2 meters höjd ner i motor rummet. Motorn stannade direkt, fläkten gick ej att rubba, allt var låst. Jag anade det värsta, veven har skurit och hela blocket blev kass!! Katastrof! Ingen motor till Italien (allt verkar förtrollat)