VITTSJÖ. Från och med den 14 juni är det fritt fram för träningsmatcher i damallsvenskan. Den första träningsmatchen blir för Vittsjö en bortamatch mot Kristianstad nu på söndag. Naturligtvis är laget inne i en intensiv uppbyggnadsperiod med många pass på Idrottsparkens A-plan. Troligen saknar Vittsjölaget med sina 18 spelare totalt, uthålligheten och styrkan i offensiven genom för få spelare i denna nivå.

Flera lag i serien är i behov av att förstärka sina lag. Säkert inte lätt för Erika Nilsson trots sakkunnig inrådan från Thomas Mårtensson att hitta lämplig spelare. Men ack så viktigt om laget skall ha den bredd o uthållighet över tid som krävs under den intensiva serien som sträcker sig fram till seriefinalen den 15 november.
En vanlig torsdags förmiddag i storstaden med dramatik. Nu har vi ju inte så många hissar i Vittsjö och i alla fall inte så höga ( inte så många våningar) men se upp. Min bekant Siv 89 år hade varit på inköps runda med rollator och var på väg hem. Sista proceduren var hissen upp till 8 våningen.

EMMALJUNGA. Under morgonens promenad här på Norra Emmaljunga kunde vi med viss ironi konstatera att bokbussens hållplats ännu finns kvar.
Detta som en påminnelse om den glädje vi läshungriga kände på den tiden bussen kom och med de frågor som nyinflyttade kan ställa sig i sin väntan vid hållplatsen. På grund av Coronainfluensan och den självpåtagna karantänen har vår och andras läshunger säkert stigit med hundra procent.
VITTSJÖ. Torsdagen 4 juni höll kyrkokören en avslutning i all enkelhet i prästgårdens trädgård. Där kunde vi samlas och även hålla avstånd enligt rådande omständigheter.

Kören hade sin ”sista ” övning 12 mars och sedan slog Coronapandemin till och alla följande evenemang under vårterminen ställdes in, allt i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Efterhand lättades det på vissa restriktioner, höll man avstånd med ca 2 meter kunde man träffas utomhus och större sammankomster på mer än 50 personer skulle undvikas.
Med detta i åtanke bjöd körens ledare Mats Lunnergård och körrådet in körens medlemmar till prästgårdens trädgård och att där ha en enklare form av avslutning inför sommaren.
VITTSJÖ. Vårens väv termin är slut och det firade vi väv tjejer ute tillsammans i det gröna. Visst håller vi vårt avstånd, enkelt att göra när man hjälps åt. Vi avlutar varje termin med att åka tillsammans till något spännande resmål som intresserar oss alla, men inte i år tyvärr. Så årets utflykt den får vi skjuta på till nästa vår.

Väv tjejerna samlade runt borden uppe på Café Sjöstugan, ett nära utflyktsmål som passade oss som handsken. Att träffas ute så där och avnjuta det man själv vill äta. PST! det blev både grillat, våffla, glass och kaffe naturligtvis med mycket prat och skratt.