KRISTIANSTAD. Derbyt mellan Vittsjö och hemmalaget Kristianstad kontrollerades matchen igenom av Vittsjö som till slut vann med 3-0. Vittsjölaget fick massor av energi av sin tillresta, smått fantastiska hejarklack.

1-0 genom Ebba Hed, del av den stora Vittsjöklacken i bakgrunden.
Under den första halvleken kan spelet upplevas som ganska jämt men Vittsjös försvar hade hela tiden kontroll över Kristianstads anfall. Vittsjö hade genom Clara Markstedt i den 18 minuten ett avslut i målställningen. Hemmalaget hade samma i den 44 minuten då Svava Ros Gudmundsdottirett sköt ett skott i målställning. Lagen gick till pausvila med 0-0 på tavlan.
BJÄRNUM, VITTSJÖ. Ansvaret för skötseln av kommunens badplatser åligger Hässleholms Fritid. Provtagning av vattenkvaliteten görs regelbundet. Denna text finns att läsa på kommunens hemsida.
Här finns länk till kommunens hemsida vad gäller baduppgifter. https://www.hassleholm.se/uppleva-och-gora/idrott-motion-och-friluftsliv/friluftsliv-och-motion/badplatser.html

För att ta del av badplatsernas vattenkvalitet samt genomförda vattenprover hänvisar kommunen till ”Havs och Vatten myndigheten”. På kommunens hemsida finns länk till denna myndighet.
På deras hemsida framgår ”otillräckligt provtagen” vid samtliga kommunens större sjöar. Undantag är för Finjasjön samt Luhrsjön som tilldelas ”tre stjärnor” och anges till att ha ”Utmärkt kvalitet”. Med tanke på i dagarna tveksamma uppgifter för vattenkvaliteten i både Finjasjön i Hässleholm och Pickelsjön i Vittsjö är det lätt att bli fundersam.
VITTSJÖ. Under onsdagskvällen var det allsvenska laget under full träning.

Naturligtvis slipar laget bland annat på erfarenheter man drog under söndagen mot Göteborg. Dessutom har tränarna Thomas och Stefan samt spelarna redan bra koll på Kristianstadslaget. Säkert resonerar man omvänt i den tidigare länsstaden. Med andra ord är det upplagt för en riktigt spännande fotbollsmatch på hög nivå.

...i fjol var det en tät o jämn match mellan lagen.
VITTSJÖ, BJÄRNUM. En riktig högsommarvecka väntas komma senast under torsdagen. Detta efter några dagars lite svalare klimat och något lite regn. Stor risk finns att eldningsförbudet återinträder i kommunen i slutet av veckan.

– Det ser ut att bli ett sådant väder som många önskar sig på sin semester, varmt, soligt och badvänligt, säger Emelie Karlsson, meteorolog på SMHI.
Under tisdagen väntas ett högtryck komma in från södra Europa. Detta kan ge upp mot 30 grader varmt under senare delen av veckan.
– Jag tror att framåt fredagen täcker högtrycket hela landet med temperaturer då mellan 25 och 30 grader, förutom i fjällkedjan, säger Emelie Karlsson.

Lokalt kan det bli över 30 grader varmt mot slutet av veckan. Det kan även bli ”tropiska nätter”, med andra ord då temperaturen stannar över 20 grader dygnet runt.
Störst chans till detta finns vid kusterna, där vattnet hjälper till att ta bort de dagliga variationerna i temperaturen.
BJÄRNUM. Söndagens visning av Jonsarnas fabrik i Bjärnum lockade många besökare. Förutom att se anor från flera möbelsnickerier i form av maskiner, material och halvfärdiga stolar och skåp samlade i det röda huset, visades det film om hela tillverkningen och god fika.
Bjärnums museum med Johnny Dolkov stod för hela arrangemanget. Historier om alla möbel- och snickerifabriker som funnits började redan i slutet på 1800-talet, då Troed Troedsson fann att ett stort behov av tunnor behövdes och startade en fabrik som specialiserade sig på dritteltillverkning för transport av smör, sill, snus och tjära. Virket till dessa bestod av bok, ek och gran, som fanns i närområdet. (Drittel = tunna, mestadels för transport av smör).