VERUM. På fredag ges konserten ”I Juletid 2018” med artisterna Christer Sjögren, Magnus Johansson och Marcos Ubeda i Verums kyrka.
Så gott som alla biljetter var, -inte så konstigt, slutsålda redan efter ett par dagar, säger Sam Larsson, kyrkvaktmästare och medlem i kyrkokören. Jag skall se om jag kan ordna några till, kanske finns några kvar i Osby, fortsätter Sam.

Under 2001 genomförde Magnus Johansson och Billy Heil en rad hyllningskonserter, företrädesvis i kyrkor, till gamle trumpethjälten Arne Lamberths ära.
Detta inspirerade Magnus till idén om en julturné, också denna förlagd till kyrkorummet. Sommaren 2003 hölls ett första möte om detta på Magnus veranda. Magnus hade en idé om att turnén skulle döpas till ”I Juletid” och första säsongen fick således heta ”I Juletid 2003”. Gästsolist första året var Stefan Ljungqvist och på orgel medverkade Lennart Palm. Åtta konserter blev det av denna första upplaga.
Varje år arrangerar förra årets vinnare en klubbtävling; den så kallade Skinkjakten. Denna tävling går inte ut på att vara den absolut vassaste orienteraren i klubben, utan snarare att ha en fantastiskt bra självinsikt.
Före start får löparna se kartan och där och då gissa sin tid. Här gäller det att både ta hänsyn till benens dagsform och hur stor sannolik det är att bomma kontrollerna beroende på hur månens står i förhållande till Jupiter. Eller något åt det hållet. För att sedan ge sig ut på ett stabilt lopp utan någon som helst tidtagningsutrustning tillgänglig.

Andra kontrollen satt i en grop i en fin granskog (på långa skinkloppsbanan).
I varje fönster så lyser det så vackert med alla blinkande stjärnor och lampor i allehanda färger. O visst är det trevligt när det lyses upp i ett affärs fönster nästan mitt i byn. Det är inte bara hemmet som pyntas det är även vi människor, vi pryder oss gärna med kroppsmålningar, piercing, byter hårfärg.
Och nu när det snart är trettonafton med allt vad de innebär med fest och glamour så ger vi oss själva en manikyr med glittrande nagellack och med olika motiv dekorationer på naglarna.
Diem´s Nails finns i byn sen ett antal år tillbaka, ägarinnan vars namn är Diem Truong, kommer från Asien närmare bestämt från Vietnam. Hon mötte en landsman, fann kärleken och flyttade till honom i Sverige, Bjärnum där hon nu bor med barn och sin man sen 2006.
Under året har det verkligen skett många händelser i Vittsjö. Nedan följer ett axplock över några händelser.
Januari
Februari

HÄSSLEHOLM. Den 1 januari 2019 är det 105 år sedan Hässleholm blev stad.
Citatet nedan är från Norra Skåne nr 303 B 31 dec 1963 ”Så var det” samt ”Bli stad är inte billigt”!

”Vad kostar det Hässleholm att ta steget in i städernas rad den 1 januari 1914? - Ja, billigt blir det inte. Ty att bli stad är inte bara en fråga om värdighet utan också om pengar.
För Hässleholms del är det vägpengarna som spökar. Ett hårt bud får man som svar på sin anhållan, ett så hårt bud att man i mars 1913 på allvar funderar på att fortsätta vara Köping.