Den 10:e november i år anordnade styrelsen i OK Torfinn ett jubileumsfirande för att fira att klubben bildades för hela 80 år sedan – 1938. Mycket har hänt sedan dess.
För de medlemmar som har varit med i klubben under en längre tid fanns det många minnesvärda händelser att berätta om. Bilder och artiklar rotades fram och dammades av, för att sedan visas upp för medlemmarna under jubileumsfirandet. Jubileumsdagen började traditionsenligt med en orienteringsbana. Dock inte ritad på vilken karta som helst, den var nämligen ritad på en karta över Bjärlången-området från 1976. Denna orienteringsbana var en upplevelse att få springa. Förutom att skogarna har förändrats mycket sedan dess så insåg vi hur bortskämda vi är med fina detaljerade kartor nuförtiden.

Orienteringsbanan är ritad på en nutida karta (t.v.) och på en karta från 1976 (t.h.) (klicka på kartan för att få den i stort format)
VITTSJÖ. Anita Tidblad har utsetts till 2018 års Vittsjöbo. Detta var 30 året som denna utmärkelse/certifikat delades ut till boende i Vittsjö. Certifikatet delas ut till den eller de personer som anses uträttat något utöver det vanliga för bygdens vidkommande.

Jenny Alm t v överlämnar utmärkelsen till Anita Tidblad.
I år hade det inkommit fler förslag än under något tidigare år. Flest antal röster och förslag erhöll Anita Tidblad och kommittén för val av Vittsjöbo följde dessa tips. Motiveringen för val av årets Vittsjöbo var: För ditt mångåriga arbete med teaterföreningen. Ledamöter i kommittén har varit Jenny Alm, Leif Thånell samt Ebbe Persson sammankallande och initiativtagare till utmärkelsen.
VITTSJÖ. Rubriken lånad från Tage Zickermans berättelse.
Advents ankomst har firats vid Bäckabro ända sen Julafton 1922. I år finns åter ett grönt träd med glimmande ljus som talar om att adventstiden är inne. De julstjärnor som tidigare funnits på vissa utvalda lyktstolpar har slocknat. Sen ett par år tillbaka finns dock prydlig belysning i trädet vid bibliotek Hemgården med färggranna prydnader.
![]() |
![]() |
Den gamla granen som tändes 1922 och årets julgran nerstucken i sitt fundament.
Det var på Julaftons kväll 1922 som den stora granen pryddes med elektrisk belysning. Det var dåvarande elektricitetsverk som bekostade både lampor och ström till belysningen. Vid invigningen var det så kallt att hornblåsarnas speltangenter frös fast. Endast några få toner ljöd vid den tända granen. Sen slog frosten till! Då var det två stora granar som växter intill varandra.
Hurra! Vi har hittat den i år igen!

Lite knepigare än förra året, men skam den som ger sig. Plötsligt fanns den pyntade tomtegranen framför oss. Men av tomten syntes inte ett spår! Det är väl smånissarna som får klä granen antar jag. Undrar om tomtefar anlitar PostNord och beställer på nätet? Ja, vi får väl se framåt julafton. Att julen ska bli en glad och god högtid önskar vi er alla.
Ps Glöm inte ta en promenad och leta efter tomtens gran. Någonstans i skogen i norra Emmaljunga finns den! Ds
Ja så var det dags igen för ett luciaframträdande i Emmaljunga Folkets Hus, den årliga återkommande luciafesten och i år är det 89 år sen starten av denna fina tradition. I en lokal där drygt 150 personer får plats så det gäller att hitta nånstans att sitta, de är knökafullt. Ett trevligt arrangemang som många ortsbor troget väntar på när det är som mörkast. 
Frivilliga händer som hjälper till att hålla traditionen vid liv år efter år, dessa flinka tjejer är ju engagerade inom Emmaljunga GOIF och årets lucia heter Miranda Olsson. Förutom alla tärnor i hennes följe så finns det både pepparkaksgubbar, stjärngossar men också små tomtenissar. Men nu så dämpas ljusen och nu så hör man en välkänd luciasång ” Natten går tunga fjät” och ljusen fladdrar så fint både i luciakronan men också i händerna hos de stora tärnorna, de mindre får hålla till godo med elljus.