VITTSJÖ. Linden var enda platsen som välkomnade Vittsjöbor till trevlig julsamvaro första advent!
I tätorten Vittsjö är tidigare julskyltningar, julmarknad i Godsmagasinet, Lions Julmarknad i Medborgarhuset nerlagda. Den enda aktivitet som finns kvar på orten den första advent finns på träffpunkt LINDEN.

-Du skulle varit här då vi öppnade, -fullt av folk. -Efter en timme hade vi sålt slut alla våra femhundra lotter, berättar Birgitta Gertsson. -Ett helt underbart ”surr”, massor av folk, kan inte bli bättre, säger Birgitta.
Som sagt -en timme för sent anländer jag, -julstämningen finns dock kvar, -doften av glögg, -gott om hembakade goda kakor -och en lagom hög nivå av julmusik i bakgrunden.
I lördags var det dags för den efterlängtade julmarknaden i Emmaljunga som håller på att bli en kär tradition. Den startade klockan 13 trots lite avvikande tider i pressen både om dag och klockslag.
Julmarknaden öppnades i den grå vinterdagen med en fin eldkorg.

VITTSJÖ. Tiden rinner bara iväg och ett år går ruskigt fort och idag så är det tid igen för den årliga julmarknaden på Vittsjö sjukhem för de boende men också för deras anhöriga. Vädret var ju inget vidare men allt kan man inte få, men det viktigaste var ju med. De boende med deras anhöriga som har en central plats på Vittsjö sjukhem.

Vittsjö fritidsgrupps barn kom åkandes med häst och vagn med Sigvard Gustavsson som van kusk. Barnen sjunger några kända sånger som hör till advent/jul som ”Nu tändas tusen juleljus, tänd ett ljus, räven raskar över isen, we wish u merry christmas” med flera. Härligt att få lyssna till barn som sjunger julsånger och som de äldre känner igen.

Några turer med häst och vagn blev det under fredagens eftermiddag, där de boende fick åka med. Många äldre i den åldern har nog åkt på flaket både i hölass eller i en släde dragen av en häst eller två. Blunda och lyssna, visst hör man bjällrorna bjällra.
EMMALJUNGA. En innerlig värme slog emot oss när vi kom in i församlingshemmet.
Det lilla julbordet gjorde att båda händerna blev upptagna av korv, Jan Roséns senap och dricka. En titt på det dignande auktionsutbudet, som var imponerande, köptes det lotter och så satte vi oss förväntansfulla på bänkarna.
![]() |
![]() |
En del auktionsutbudet.

Stefan och Britta förser sig med lotter
Carl-Olof välkomnade oss alla och så följde njutbar musik av tre unga musikaliska ungdomar, Johanna på piano, Erik på gitarr och sång, Linnéa på fiol och en eminent sångerska, Nilla 7 år.
VITTSJÖ. Varje år så utses det i media tillsammans med handeln vad årets julklapp kommer att bli. I år så blev det återvinning alltså begagnade kläder och mycket annat som komma till nytta igen. Trevligt och ett bra sätt att använda sakerna lite längre, inte bara att köpa o slänga. Ett bra tänk e de i alla fall. Om nån dag så kommer vi in i julmånaden december med glitter, pynt och allt vad det innebär med förväntan men också med farhågor ”ska ja hinna”.

Inne på kupan har vi plockat fram vinterkläder både till barn men också till vuxna, mössor, vantar, termobyxor samt kängor. Finns även snygga vackra ytterkläder, finkappor men också trekvartjackor med varmt foder i. Nyinkomna festkläder och mycket annat.

Det är ju dags att ta sig ann fönstren, vi har även fina julgardiner, men vi har andra saker också som passar till hemmet.