VERUM. Det blev en gripande och tänkvärd minnesstund i församlingshemmet. Salen var fullsatt av ättlingar till boende i Verum som gått bort i den fruktade Spanska sjukan i slutet av år 1918. Arrangör för träffen var Verum bygdelag samt hembygdsföreningen i Vittsjö. Främst var det ättlingar till Oskar och Alma Bengtsson som träffades. Särskilda släktbord var reserverade i församlingshemmet.

En del av den skara som samlades till minnesstund i Verum.
Släktträffen började på pensionat Furuliden med gemensam måltid. Sen på kvällen var det samling i Verum. Innan dess hade besök skett vid Mejarp skola samt kyrkogården i Verum. Dessutom skedde besök vid släktgården i Mejarp som till det yttre har samma exteriör i dag som för 100 år sen.

Lennart Andersson höll gripande minnestal till sina fäder.
Konferencier var Claes Ruderstam som gav längre historik om den fruktade farsoten Spanska sjukan som särskilt hårt drabbade Verum. Med Ulla Nyberg som organist sjöngs unisont Blott en dag. Åtskilliga familjer drabbades i Verum där fyra bortgångna begravdes samma dag, varav tre från samma familj. Spanska sjukan var en hårdhänt influensa. Nutidens asiat var betydligt lindrigare men numera finns det hjälpmedel till de som drabbas. Den smittosamma farsoten år 1918 anses har börjat sina härjningar i Spanien, därav namnet. Verum socken var den hårdast drabbade med 20 dödsfall, Norra Åkarp åtta samt Vittsjö ett dödsfall.
VITTSJÖ. På söndag den 25 november 2018 klockan 16 spelas ”SAGAN OM VANTEN” på Medborgarhuset.
Naturligtvis är det Vittsjö- Bjärnum teaterförening som återigen ser till att kultur även sprids till de minsta.
”SAGAN OM VANTEN” är en dockteater för barn mellan 3-5 år. Pjäsen är en folksaga från Ukraina. ”Finns det hjärterum så finns det stjärterum” och i en vante kan alla samsas och få plats.
Sagan om Vanten är en folksaga som handlar om den borttappade vanten som blir ett ombonat hem för alla som går förbi och om gästfrihet och anpassning till varandras olikheter.
BJÄRNUM. Mötet öppnades med att ordförande Kerstin Göransson, hälsade Gunilla och Thomas Poppe, samt 59 medlemmar välkomna. Varav 2 nya som hälsades välkomna med en applåd.
Läste upp minnesanteckningar från förra månadens möte. Fortsatte med att informera om Trivselfesten den 16/11. Lunchträffen den 21/11 anmälningslista. Julbordet, nästa månadsmöte den 12/12 anmälningslista. Går även att anmäla till Kerstin Göransson 0739 90 23 68 senast den 7 december. Teaterresan den 9/12. Arlövsrevyn den 27/1 2019 anmälningslista. Tackkort från medlemmar lästes upp.
Kom upp frågor om den kalla maten från Fazer, som Nils Göran Lindquist svarade på. Redogjorde också för en visningslägenhet i Eslöv för handikappade, med olika lösningar efter den enskildes behov. Hjälpmedelsteknik i Lomma. Stor butik med allt inom hjälpmedel för olika handikapp.
Värt ett besök. Åk gärna i grupp, meddela att ni kommer. Finns även en butik i Kristianstad.
VERUM. Det var ett tag sen jag var hos SPF pensionärerna i Verum så idag är det dags igen att köra dit. Alltid lika spännande och höra vad de har på agendan och idag är det bland annat auktion men också lite information om annat som kan va bra att veta.

Som vanligt hälsade ordföranden Håkan Håkansson alla pensionärerna välkomna till denna tisdagsträff, varpå han läste upp de olika punkter som var aktuella. Lite information som inkommit sen senaste mötet och som handlade om; inbjudan till KPR i Hässleholm, Ögren och Håkan åker dit. Han lyfte också fram att ”bowlingstart” blir den 27 november samma tid och plats. Vilken tur att sekreteraren hinner med för nu går det undan. Kjell-Uno Ögren lämnar information angående alla dessa hjälpmedel som finns att låna eller att köpa, det är bara att välja. Nya idéer och förslag läggs i idélådan om eventuella nya spännande aktiviteter, kom med förslag alla kan hjälpas åt. Avsägning om återval skall vara inlämnad senast 31 december-18.
VITTSJÖ. Om en vecka, torsdagen den 22 november är det åter dags för teater på Medborgarhuset. Denna gången är det den kända pjäsen FOGELSTAD som spelas. En pjäs som beskriver livet och problemen i Sverige under 1920-talet.
Besökaren får stifta bekantskap med den exentriska godsfröken, samt med läkaren som hjälpte fattiga och prostituerade, likaså med riksdagskvinnan som till en början skrattades ut av sina manliga kollegor, vidare den karismatiska rektorn som utvecklade en helt egen undervisningsform. Dessutom den banbrytande författarinnan, den utskällda konstnärinnan…för att nämna något.
Med värme, humor och autentiska bilder i fonden gestaltar och berättar Anna-Lena Hemström om människor och tiden på Fogelstad.
Mellan varven sjunger hon, allt från ballad och samba till rivig tango.
Teaterföreningen bjuder på kaffe och tilltugg Biljetter 150:- Ring 0451/23295
Pjäsen FOGELSTAD startar kl 19.00 i Medborgarhuset Vittsjö.