VITTSJÖ, BJÄRNUM. Den 2 oktober varje år är det ”Skolfotots dag”. Det du kanske inte visste är att detta med att ta skolfoto är en mer än 100 årig tradition. Redan i slutet på 1800-talet blev barnen i skolan fotograferade.
Säkert minns du våndan av denna dag. Vattenkammade, prydliga och allvarliga plåtades vi uppställda i klassrummet eller på skolgården, oftast av en lokal fotograf. På 1950-talet kommersialiserades branschen och det första renodlade skolfoto-företaget startade i Malmö.
Dagens skolungdomar har säkert samma problem som vi upplevde. Säkert vaknar någon på fotograferings-dagen med en gigantisk finne på näsan. Idag handlar det kanske även om tandställningen och att kvällen innan öva in den bästa posen för morgondagens fototillfälle.
SÖNDER ÖSSJÖ. Äntligen så har solen tittat fram hos oss nere i Skåne land och precis idag när det är skördefest
i den lilla byn Sönder Össjö, läckert.
Många kom för att titta på gamla traktorer och för barn var lyckan gjord när man kunde åka i en höbalevagn efter en traktorn. Många olika hjälpmedel till trädgården eller till ett bonnaställe fanns att beskåda man väljer och vrakar, stort eller smått. Det fanns även snygga gamla/nya bilar att glänsa i.
En gammal motorcykel i finaste söndags stassen med en unika box där bak fastspänd med remmar.
I år är det verkligen ett rejält svampår med olika svampar ute i naturen, några hade plockat och rensat och svampkännarna var på plats och berättade om de olika sorterna.
Många svampar är det som man inte vet namn på eller om man kan tillreda dessa. Vissa som fanns upplagda var ätliga andra var det ej.
Vi var många som var intresserade och lyssnade på dom som har stort svampkunnande och verkligen kan det här med svamp, med många års erfarenhet.
Det var ett trevligt inslag, och nu kan jag kanske våga plocka en ny sort.
Visst har hösten kommit hit men än så länge behöver vi kanske inte tjocka vantar på men håll med om att de lyser upp vår vardag och de är alltid bra och va förberedd när kylan kommer.
Gundrastorps kyrkliga syförening jubilerar den 3 oktober klockan 18.30, detta under temat "Minnen från 40-talet". Platsen är Församlingshemmet i Vittsjö.
Alla är välkomna att deltaga. Kom gärna iklädd 40 -talskläder skriver Ingegerd Nilsson!
Medverkande: Stefan Dahlström, Marie Bengtsson, Arne "Grus" Persson med flera. Försäljning av kakor och blommor. Förtäring 50 kr.
Anmälan senast den 1 okt. till Gunnel Nilsson tel.0451- 27008, Kerstin Telander tel.0451- 27076, eller Pastorsexpeditionen tel. 0451- 23650.
BJÄRNUM. Nu på söndag den 1 oktober är det polisens talesperson Ewa-Gun Westford som håller föredrag till temat
”Jag är inte bara polis- jag är människa också”, vid Bjärnums museum. Hon är känd genom media, inte minst radion där hon ofta är den polis som berättar vid olika händelser.
Säkert har Ewa-Gun många episoder att berätta om från sitt arbete.
Föredraget startar klockan 14. Inträdet kostar 80:- vilket även inkluderar kaffe & kaka.