DET TOMMA HEMMET av LIDIA TJUKOVSKAJA
Den här berättelsen, som sägs ha självbiografisk bakgrund, tecknandes vintern 1939-40 ner i ett enkelt skrivhäfte – ett häfte som sedan bara försvann och inte återfanns förrän i slutet på 1950-talet.
I Sverige kom boken ut för första gången 1969 – men då med titeln Det tomma huset.
Den reviderade version jag just läst gavs ut 2013.
Romanhandlingen utspelar sig i slutet av trettiotalet, vid tiden för Stalins många skenrättegångar och handlar om änkan Sofia Petrovna - om hennes vardag – och om hur hon alltmer tvingas inse sådant hon tidigare varken kunnat eller velat tro om det samhälle hon lever i.
HÖRJA. Vägkyrkans program bör starta i kyrkan. Så var det även i Hörja i fredags. I kyrkan var diakon Marie Carlsson ledare och höll andakt. Där medverkade även hennes barn med flera sånger. Efter kyrkbesöket var det samling i församlingshemmet där Billy Bengtsson berättade om författaren Sven Edvin Salje. 
Emilia, Emanuel och Evelina sjunger vid vägkyrkan i Hörja.
Syskonen Carlsson, Emilia, Emanuel och Evelina sjöng bland annat Du omslutet mig. Denna psalm sjöngs senare även unisont i kyrkan.

Efter kaffefika i församlingshemmet var det Billy Bengtsson som berättade om sin personligt bekante författare Sven Edvin Salje.
LANDSKRONA. Den 13 juni samlades 34 glada resenärer för att resa till Landskrona med huvudmål Citadellet.

Våra reseledare hade anlitat HP-buss som skulle guida oss runt. Första stoppet var vid Glumslövs backar där det fikades. Blåsten var hård så det gällde att söka lä. Därefter gick resan vidare till Landskrona och Citadellet. Trots blåsten så var stämningen hög.

Vi möttes av två guider som var tidsenligt klädda, de delade upp oss i två grupper och guidade oss genom Citadellet och dess historia som var spännande och till vissa stycken hemsk. Citadellets historia började på 1500-talet med Christian III som byggherre till detta slott.
FARSTORP. Vägkyrka i Farstorp är ett begrepp. Denna församling var bland de allra första i provinsen att arrangera vägkyrka. Redan omkring 1990 startade den första vägkyrkan. Sen har det fortsatt med olika programpunkter tack vare frivilliga idealister. Stående programpunkt under alla året är gemensamt fikasamkväm i församlingshemmet.

Ensemblen i onsdags samlade utanför kyrkan med fortsatt underhållning.
Vägkyrkan öppnade i år den 26 juni då lokala förmågorna Ragnar Carlsson och Anders Lennartsson, båda från Farstorp samt Jonas Lennartsson, Halmstad underhöll med sång och musik. Dan efter kom Julius Persson, Rydebäck samt Bo Isgard, Malmö som framförde sång- och musikprogram.
För säkert 6 mån sedan bestämdes att vår goda vän skulle få en Österlenupplevelse på sin födelsedag. Nu bestämmer man ju inte vilken dag man fyller år utan får ta den dagen det är.
Då kan man ha en sådan tur som vi hade tisdagen den 27 juni. Regnet och blåsten hade tagit paus och redan på morgonen klockan 09 strålade solen från en klarblå himmel.

Då började färden styrd mot Forsakar. Ett besök i naturreservatet vid Linderödsåsen. Här har naturen utvecklats fritt. Här finns en ravin som är 40 m djup och det finns också två vattenfall som tillhör Skånes högsta. Otroligt vackert men det finns farliga branter och nedfallna träd också. Vi klarade oss helskinnade ifrån det äventyret och efter kaffe och goda smörgåsar fortsatte färden mot Kivik.