FLERA RANSONERINGAR AV BENSIN
Utan elström stannar Sverige. Utan bensin/diesel lamslås Sverige. Så illa är det i dagens sårbara samhälle. Bensindropparna har varit ransonerade flera gånger sen bilarna började rulla. Vid Första världskriget rullade inte så många bilar att begränsningar behövdes. Från början var bensin en apoteksvara, sen kunde järnhandlaren utöka sitt sortiment med bensin. 1922 började Texaco sälja bensin från oljefat och året efter kom BP in på marknaden. En organisation bland droskägare bildades för att pressa ner bensinpriset som då hade stigit till 70 öre per liter. År 1951 hade denna organisation lyckats pressa ner priset till 56 öre per liter. År 1969 hade priset stigit till 90 öre per liter. År 1946 öppnades BP i Emmaljunga med bensinförsäljning. Redan 1940 blev det allmän ransonering även av bensin och eldningsolja
. Efter ett par år fanns ersättning för bensin. Då började bilar, bussar, traktorer, motorcyklar och andra fordon att utrustas med gengasaggregat. Råvaran till dessa nya aggregat var det ingen brist på då skogarna i landet hade myckenhet av råvaran. Omkring 1941 fanns det över 70 000 fordon utrustade med gengasaggregat. Det var gyllene tider för tillverkare av dessa aggregat. Flera industrier ändrade också sin tillverkningen och hundratals patent registrerades.