Teleoperatörer försöker ta tag i de "bluffsamtal" vi ofta nås av
VITTSJÖ, BJÄRNUM. Nu ska operatörerna försöka samarbeta för att skydda sina användare mot bedrägerier. Det handlar om så kallad ”Spoofing”. Med andra ord att den som ringer presenterar sig med ett falskt telefonnummer, för att ge ett sken av legitimitet.
Detta med ”Spoofing” pågår tyvärr högfrekvent just nu och lurar dessutom ganska många dagligen. Det är lätt att hamna i en ”fälla”. Med andra ord kan man inte lita på det telefonnummer som presenteras vid uppringningen. Tänk på att myndigheter eller banker ALDRIG ringer till dig. Gör som våra ungdomar, -svara inte, kolla nummer, -ring sedan o fråga, -har du ringt mig? Tyvärr lever vi just nu en värld där det inte går att lita på något via nätet.
De största svenska teleoperatörerna har gemensamt annonserat en plan för att stoppa spoofing av svenska mobilnummer. Ofta handlar det om att ett meddelande eller samtal framstår som att det kommer från Sverige, när det egentligen härstammar från utlandet.
Nu har operatörerna Telenor, Tre, Tele2 och Telia anlitat Leissner Data för att utveckla en lösning som ska stoppa spoofing av mobilnummer. Alla fyra operatörerna kommer att ansluta sig till denna plattform.
Enligt pressmeddelande som nått redaktionen har de fyra största operatörerna under det gångna året stoppat flera miljoner spoofade samtal till fasta nummer varje månad. Den nya satsningen fokuserar på spoofing av mobilnummer, vilket är tekniskt sett mer komplicerat att förhindra. Enligt Post- och telestyrelsens (PTS) regelverk måste spoofing av mobilnummer stoppas senast den 3 mars 2025.