VÄLJ RÄTT OPTIKER!
Jag behövde nya glasögon och fastnade för reklamen i teve: köp ett par och du får två par! Vid hämtande av glasögonen konstaterade jag att det var dubbelseende och detta påtalades. Jag fick beskedet att det tog en tid innan ögonen hade vant sig med de nya glasögonen. Under de fem följande besöken hos företaget utfördes tre synundersökningar med synskärpa på 0,8, 0,5 och slutligen åter 0,8! Jag ifrågasatte om det inte kunde var fel på deras utrustning men fick beskedet att den var förstklassig. Glasögonen sändes för kontroll av slipningen och inte heller detta var det något fel på enligt företaget.
Jag uppsökte en annan etablerad optiker och fick nya glasögon. Denne optikern konstaterade att glasögonen från första företaget var felslipande. Med de nya glasögonen försvann dubbelseendet!
Då besökte jag första företaget och fick efter en stund tillbaka vad jag betalat för glasögonen. Jag begärde dessutom bilersättning för de fem gången jag färdats från Vittsjö till Hässleholm med de felaktiga glasögonen. Detta nekades då ”det var så kort sträcka”! Jag ansåg då att företaget hade dålig service i flera avseenden.
Jag fick till svar: Det är ingen som begärt att du skall handla hos oss! Då undrar jag varför annonserar företaget i tevereklamen om deras produkter! Köp ett, få två! Fyra ögon ser bättre än två gröna!
Ett råd: Köp kvalitet och inte kvantitet.
Ärendet kommer att överlämnas till konsumentrådgivningen.
Ebbe Persson