VITTSJÖ, BJÄRNUM. Om författaren vet jag egentligen ingenting annat än att han här ger oss romanen om Sven, PR-geniet som att efter att ha drabbats av utmattningsdepression och förlorat sitt jobb på en reklambyrå, nu, efter att i sex år ha levt på sjukpenning, genom arbetsförmedlingens försorg skall slussas ut på arbetsmarknaden igen.
Arbetslinjen gäller.
Han anvisas sålunda en sorts instegsjobb som maskot i det alldeles nyöppnade köpcentret ”Folkhemmet” – ett konsumtionstempel med ekologisk profil som riktar sig till köpstarka och kvalitetsmedvetna medelklassmänniskor.
En alldeles egen värld.
(Arbetet består i att utklädd till isbjörn vandra runt i folkvimlet, dela ut reklamlappar och klappa små barn på huvudet… )
Fast det är kanske i ännu högre grad en något skruvad roman om landet Sverige– och om vad det i värsta fall är på väg att utvecklas till. En berättelse om yta och konsumtion – om cynism och iskalla beräkningar …