Teknik till tusen i Bjärnum
Bjärnum Det var svårt att hitta parkeringsplats då Fornminnesföreningen arrangerade ”Teknikens dag” vid museet. 88 bilar 43 mc/mopeder och 11 tyngre fordon var föranmälda.
– Men ännu fler kom, säger Johnny Dolkov. Och solen strålar på besökarna som är åtskilliga hundratal.
Även Holmbergs fina miniubåt visades upp och många var de som klättrade ner i skrovet på den fantastiska skapelsen som väger 8 ton.
Arne Hallenberg med Wartburg och IFA.
Den vita bilen är Kristina Jonssons Ford Anglia från 1950, den med bakrutan som lutar ”på fel håll”.
Bjärnum Det var svårt att hitta parkeringsplats då Fornminnesföreningen arrangerade ”Teknikens dag” vid museet. 88 bilar 43 mc/mopeder och 11 tyngre fordon var föranmälda.
– Men ännu fler kom, säger Johnny Dolkov. Och solen strålar på besökarna som är åtskilliga hundratal.
Även Holmbergs fina miniubåt visades upp och många var de som klättrade ner i skrovet på den fantastiska skapelsen som väger 8 ton.
Arne Hallenberg med Wartburg och IFA.
Den vita bilen är Kristina Jonssons Ford Anglia från 1950, den med bakrutan som lutar ”på fel håll”.
Ford Popolar från 1955 ägare Nils Holmberg
Erik Månsson sitter i sin pappas hemmabyggda Westfield från 2005
Bengt Wendel visade stolt upp sin Volkswagen 1200 från 10950. Han berättar att de första bilarna, fyra stycken kom till Sverige 1948, 25 hästkrafter stark.
Det fanns också en hel del Volvobilar som denna volvo P 1800, Volvo PV 444 och Volvo Duett.
Toppola på en SAAB 9000 väckte en hel del uppmärksamhet. "Men den" kan man parkera "varsomhelst" och övernatta. Jag har själv ägt en Toppola och bott nära Eiffeltornet när det var 200-årsfirande av franska revolutionen år 1989.
Denna Opel Rekord Cabriolet från 1955 blev min favorit. Den är i fantastiskt gott skick....
......och i baksätet låg transistorradion och kaffetermosen.
En gullig Fiat 500 från 1969 har fått en värdig efterträdare i san retrostil; nya Fiat 500.
Vi fick se när denna John Deere från 1955 startades från sin 6 volts startmotor som i sin tur startade en V4-bensinmotor som slutligen fick igång den liggande tvåcylindriga dieselfyrtaktaren som ger 55 hk.
Här äntras Birger Holmgrens miniubåt. Se en tidigare artikel om ubåten.
De riktiga veteranerna hade sin givna plats som denna A-Ford från 1930.
MC-entusiasterna fick också sitt att beundra.