100-årig möbelfabrik öppnade portarna
Alla möbler är unika tack vare Stig-Arnes arbetssätt.
BJÄRNUM Mattsons möbelfabrik i Bjärnum fyller hundra år om två år. Under bodagarna höll man öppet för allmänheten så alla kunde komma in och få sin beskärda del av svensk möbelhistoria.
- Vi har ingen storproduktion längre utan fabriken är idag mer som en hobby för mig, berättar fabrikens ägare Stig-Arne Mattson.
Den gamla möbelfabriken byggdes 1911. Det innebär att det bara är 2 år kvar till 100-års jubileet. Men fabriken har inte alltid varit i familjen Mattsons ägor. Från början var fabriken en del av möbelföretaget Bjärnums möbler. Byggnaden kom i Stig-Arnes farfar Martin Mattsons ägo år 1937.
- Han var förman och jobbade i princip på två olika ställen då Bjärnums möbler bestod av två fabriker. Enklaste lösningen i slutändan var att min farfar köpte denna delen, förklarar Stig-Arne.
Maskinerna har sedan länge slutat gå. Nuförtiden görs allt för hand av Stig-Arne.
Tiden i möbelfabriken har stått stilla. Att gå runt i lokalen är som att färdas i en tidsmaskin.
- När jag ser en bit trä så brukar jag tänka: "vad kan man göra med detta?", säger Kerstin medan hon visar ett bord som hon varit med och designat. Hon pekar på alla gamla maskiner som står i fabriken:
- I en modern fabrik så stoppar du praktiskt taget in en bit träd i ena änden och en färdig möbel kommer ut ur den andra. Här används maskinerna för olika moment.
Text: Andreas Göransson
Foto: Jonas Brauer