Flygplan störtade vid Hårsjö 1942
I dag 2009 är det få personer som har något minne av denna händelse men för tio år sedan var det en handfull personer som kom ihåg. Vid alla sådana extra och omskakande händelser vill alla gärna framhålla att just de var i händelsernas centrum. Klara fakta hämtades från nu framlidne Charles Kjellkvist som 60 år efter händelsen exakt kunde peka ut nedslagsplatsen. Denna plats stämmer till fullo med Krigsarkivets karta. Platsen markerades då med en gul/blå stolpe. I dag, januari 2009 kunde inte denna stolpe återfinnas men platsen för haveriet var igenkänd.
Det aktuella flygplanet, SK 14 var officiellt ute på rutinflygning på 1 200 meters höjd men i själva verket var det spaningsflyg under den oroliga tiden.Efter hand försämrades vädret och befälhavaen på planet, fänrik Persson gav order till piloten, kadett Grönberg att återvända till Ljungbyhed. Trots att sikten var försämrad användes troligen inte instrument för så kallad blindflygning. Av någon anledning kom flygplanet in i en brant höger spiral och de två piloterna lyckades inte klara av situationen. Befälhavaren gav ordet till piloten att hoppa samtidigt som han själv lämnade planet i fallskärm. Haverikommissionen konstaterade att piloten inte hade lossat fastbindningen utan följde med planet ner under brant dykning där det störtade i en skog.
Fakta för händelsen är hämtade från Krigsarkivet i Stockholm.
Kartbilden visar platsen för flyghaveriet 1942.
Du som vill söka upp platsen för haveriet har följande att iakttaga: Från vägkorsningen i Hårsjö, kör vägen mot Hågnarp 600 meter. Där finner du en bra skogsväg österut. Efter 370 meter österut finns en korsande bäck. Följ bäckens västra kant (motströms) söderut och efter 50 meter finns den aktuella haveriplatsen.
epe