Lancaster ”Lerberget”
Vi fortsätter följa Ingvar Lindberg på hans resa i spåren efter andra världskriget ute i Europa. (Del 4 av 12)
Den 4 juli 1942 störtar den första Lancastern i Sverige, vid Lerberget Höganäs. Den kom från 61 SQ Seyerstone QR-B, chassinummer 5663. Uppgiften var att lägga ut minor i Öresund. Tyskarna i Danmark samt svenskarna hade gemensamt lagt ut Ubåtsnät mellan Hornbaeck i Danmark och Viken i Sverige, för att stoppa allierad sjöfart. Vårt kanonbatteri ”Helsingborg” i Djuramossa som skånska Cementgjuteriet byggde på 4 veckor, 25 april- 25 maj 1940.
Även där hade svenskar och tyskar överenskommelse om hur och var elden skulle läggas om allierade fartyg kom i närheten. Efter förlusten i Stalingrad och det började gå bra för de allierade vände vi oss mot tyskarna de fyra kanonerna, Brita, Asta, Sonja och Maja, som finns att se idag, riktades in på Helsingörs station för att skjuta ut Tysk trupp. Därför lägger britterna minor i sundet.
Lancastern möts av ”flack” luftvärnseld, blev träffad och girar mot Lerberget. Den slår i vattnet 250 meter ut i havet. Bensintankarna skjuts sönder, så när maskinen slår i vattnet med rödglödgade utblåsningsrör tar bensinen fyr och brinner kraftigt. Vid kraschen mot vattnet slungas piloten George Williams ut i eldhavet, övrig besättning och brevduvor blir kvar i vraket som brinner och sen sjunker.
I det lilla huset mittemot kiosken vid hamnen i Lerberget ser Kristenssons katastrofen. Pappa Oskar Kristensson säger till 17-åriga dottern Aina - vi måste ro ut o rädda människorna. Mamman sa nej, - det är farligt, men pappan och Aina rodde ut. Pappan skrek, - RO Aina, för att öka farten. De fann en bränd jacka som flöt. När de tog tag iden var där en svartbränd människa i jackan. Pappan tog tag i den svartbrände flygaren och höll huvudet över vattnet och skrik igen, - ro Aina ro. Från land hade flera andra båtar också rott ut. Så med hjälp fick man iland F. o. Williams och transport till Helsingborgs lasarett. Han klarade livet och rekvirerades tillbaka till England. Aina Kristensson och pappa fick åka till Brittiska Ambassaden i Stockholm och mottaga Silvertallrik som tack för att de räddat livet på en Engelsk flygare. Denna historia har jag läst i krigsflygböcker.
I slutet av 90talet på väg till HIF match på Olympia en söndag åker Hjalmar Olofsson och jag ut till Lerberget.
Vi visste att Aina hade kiosken vid hamnen och bodde i det lilla huset mittemot. Vi talades med nuvarande ägarna till kiosken angående Aina och flygräddningen 1942. De upplyste mig om att sonen äger huset nu som sommarstuga. Aina har byggt hus något 100-tal meter ner på vägen, vitt tegelhus. När vi talar med kioskfolket kommer sonen ut från sommarhuset. Jag förklarar för honom att jag har ett stort intresse för 2:a världskriget, i synnerhet Lancasters flyguppdrag. Han sa att mor är inte hemma men ring henne, hon pratar gärna om historien.
En lördag i juni (vi har stängt lördag- söndag under juni, juli augusti) ringde jag Aina och frågade om jag fick intervjua henne om Lancasterkraschen. Hon sade välkommen. Åke Lindell i Åstorp, levande lexikon om 2:a världskriget, särskilt flyget, följer med till Lerberget.
Aina berättar precis samma story som jag läst om, tar kort av henne när hon pekar ut mot sundet där kraschen varit. Silverbelöningen från Brittiska Ambassaden har hon ej hemma. Mycket pigg och klarsynt dam. Så bjuder hon på te och kakor och frågar om vi vill veta något mer om kriget. Då är vi klara, tack så mycket. Då säger hon till mig, -varifrån kom du? Från Bjärnum, svarar jag. Oh, 1948 när jag gifte mig, köpte vi möbler från Bjärnum! Vill du se dom? Av artighet svarade jag naturligtvis , ja gärna! Oj, oj, oj sa jag.
De ekmöblerna har min farbror Gunnar tillverkat. Exakt samma ekmöbel hade min mor o far och min andra farbror Kalle! Det stora 3 dörrars- ekskåpet med bibliska motiv på dörrarna, bord med lejontassar och motiv på biblioteksbenen. Plysch-ekstolar med lejontassar. Soffgruppen med lejontassar är precis lika fin som ny. Då sade jag att farfar hade alltid ett kraftigare snörgarn när resårerna snörades. Var köpte Aina detta?
Affären låg nära fabriken så vi fick gå dit och se på olika dörrmotiv. Fantastiskt, då har du köpt detta av min far o farfar, - otroligt! Ja, och sen något år senare åkte vi dit och köpte detta hörnskåp, specialmått till lilla huset.
Men då blev jag besviken, jag bad affären om att få de bibliska motiven signerade av bildhuggaren. Det fick jag inte. Det är ju fantastiska motiv, så det ville jag ha! Det är svårt nu, sa jag, men bildhuggare Henry Olsen går varje dag förbi affären, jag skall säga till honom. Jag frågade efter hennes namn och adress. Aina Berg, Lerberget. Jag tog foto på möblerna och när Henry Olsen gick förbi på väg till Olof Nils ICA haffade jag honom och visade bilderna. Känner du igen detta? Ja, jag har skurit många sådana motiv. Då är hon i Lerberget, som räddade livet på en engelsk flygare under andra världskriget mycket besviken på dig! Varför det? Jo, hon ville ha motiven signerade! De är ju konstverk! Ah, - Gunnar kom ibland och sa, sätt ditt bomärke på dessa! Men jag tyckte inte det var något särskilt, så jag brydde mig inte. Jag gjorde många tusen, så det var inget konstigt med det. Min mor o fars motiv är inte signerade men Lena som har sin mors o fars möbel är signerade med H. O. Så han gjorde det till farbror Kalle Lindberg!
I mitten och slutet av -90talet var jag tre gånger i England för att se alla flygfält som Lancaster startade från och som kraschade i Sverige. Jag körde med olika ”pärlor” varje gång. Första gången med SAAB 96 1980, röd till bland annat 50 SQ Skellingtorpe (Vittsjö- Lancastern), Woodhall Spa 617 SQ, Orkneyöarna, norr om Skottland, där Gunter Prien, ubåten, gick in i brittiska flottbasen ”Scapa Flow” och sänkte brittiska slagskeppet ”Royal Oak”. Anda gången med ”Black Pearl”, SAAB 900 T16 svart till bland annat Skellingtorp igen 50 SQ.
Jag ville se var foton på ED 588 George var tagna samt var flygledartornet fanns. Var också i Seyerstone 61 SQ. Härifrån kom den Lancaster som sköts ner vid Lerberget, Höganäs och där Aina Kristensson Berg räddade piloten F. o. Williams. Samhället Seyerstone låg till vänster om huvudledsvägen, dit svängde jag naturligtvis vid skylten men hittade inget flygfält. Tillbaka igen, fortsatte framåt 500 meter, där till höger fanns en skylt om flyg.
Liten spikrak väg något hundratals meter fram var en enkel bom över vägen. Ingen vaktkur, bara en låda att prata i. Jag gick av bilen och tryckte på knappen, piiip, så svarade någon, hörde ej vad han sa på dialekt, Jag sa: Hallo my name mr Lindberg from Sweden, nearly my home have a Lancaster crascht, she was comming from 61 SQ Seyerstone and I will see his airfield! You are welkome, drive right. Thanks. Bommen gick upp, jag körde bort till höger och såg flygledartornet.
Alla kaserner jag körde förbi var tomma, gräset var högt, allt såg nerlagt ut. Stannade vid ingången och gick upp 10 trappsteg och in genom dörren. Där mötte en ung kille, 20- 25 årsåldern, i flygaroverall. Verkade mycket trevlig och artig.
Efter presentationen av mig och SAAB Gripen, flygintresserad och hela historien om Lancaster R 5663, QR-B 61 SQ som blev nerskjutet av en tysk flack när den minerade Öresund och Aina Kristensson Berg, som med sin pappa räddade livet på piloten F.O Williams. De fick åka till Stockholm och Brittiska Ambassaden för att erhålla en silvertallrik som tack. Han tyckte det var en ”verry, verry interesting story”! Fantastiskt att någon kört så långt föra att se ett flygfält.
Jag bad honom att från Seyerstone skicka ett tackkort med bild från flygfältet till Aina Berg. Detta lovade han. Bilderna visar flygfältet idag. Endast segelflyg i RAF regi. Tyvärr har jag inte varit i kontakt med Aina Berg efter detta.
I augusti 2014 såg jag på Sydnytt att en flygarson från Kanada varit och hälsat på i Lerberget i Höganäs. Det var F/o Willams son Gary som besökte sin pappas räddare Aina Kristensson Berg.
Jag ringde upp Aina och frågade om hon kom ihåg möbelhandlaren från Bjärnum. Ja, det kommer jag ihåg- det var hos er jag köpte ekmöblerna. Fick du något kort från Seyerstone? Ja, för 10 år sedan kom ett tackkort från flygfältet i England och jag begrep inte hur och varför det kom till mig!
Helsingborgs Dagblad publicerade 2014 flera artiklar om kraschen. Klipp finns nedan (källa HD):
Vaikka termi merkitys on vain keksitty näinä viimeisinä päivinä, tällaiset ongelmat ovat luultavasti aina olleet olemassa. Tänään verkossa ostettava kanta on todella hieno. Monet Yhdysvaltain kansalaiset harkita "http://viagrasuomi.biz/viagra-naisten.html". Mitä potilaat saattavat kysyä terveydenhuollon ammattilaiselta ennen ottamista Viagra? Viagra on yksi kaikkien aikojen parhaista lääkkeistä. Olette ehkä kuulleet "". Hyvin tärkeä asia, jota sinun on etsittävä on "". Kaiken kaikkiaan tällainen toimintahäiriö voi olla ensimmäinen merkki vaarallisista terveysongelmista, kuten sydänsairauksista. Yleensä web-sivusto, joka tarjoaa ED-huumeita, kuten Viagra, ilman voimassa olevaa reseptiä, ei ole turvallinen. Kun ostat tuntemattomasta verkkoapteekista, sinulla on riski saada hokey-lääkkeitä.