Skottland

Vi fortsätter följa Ingvar Lindberg på hans resa i spåren efter andra världskriget i Europa. (Del 6 av 12)

Med tredje bilen, SAAB 95 ”Kurtan”, röd rallyservice var jag i maj 2001 över i England. På denna resan besökte jag Lossimouth 617 SQ nuvarande bas, Vizernes V2 bas, GM i Stuttgart och Rommels hus i Herrlingen.

Jag åkte med en resebyrå i Göteborg för att besöka den stora flygutställningen i DUXFORD. ”Kurtan” och jag körde till Göteborg, därefter med båt till Newcastle. Jag ställde in ”Kurtan” hos tullen, därefter med bussresa till London.

Jag hade skrivit ett manus om Lancaster som varit nedskjutna i Sverige, det blev uppskattat. På morgonen gick bussen till Imperial War Museum vid Cambridge i Duxford.

Enormt stort flygmuseum. Den amerikanska utställningen var nu överbyggd. Till och med fanns där en B17 och B52 inomhus.

Det fanns även en 35:a Draken, en Lancaster, massor av Spithfire och Hurricane.

I verkstaden renoverades en Tante Ju 52. Ytterligare en hangar med arméns stridsfordon. Harrier som gör flera uppvisningar. Första gången jag var här i Duxford på 80-talets mitt, renoverades B29 som släppte en atombomb över Nagasaki.

Stjärtdelen på en ME 110 som Rudolf Hess flög in till Scotland var här. Den X7 mini U-båt som var med och placerade magnet bomber under TIRPITZ i Kåfjord vid ALTA i Norge fanns här. Den är lika skrynklig som ett russin, efter att besättningen på X6 och X7 lämnat dessa innan detornationen under Tirpitz. En likadan men av senare modell köpte Sverige och döpte den till SPIGGEN.

Nästan alla Spitfire och Hurricane flög enskilt och i grupp hela dagen. Mäktigt ljud med dessa 12-cylindriga Merlin motorer.

Efter helgen i Duxford är jag åter i London. Där besöker jag, som alltid, Imperial War Museum.

Åker brun Elefant line underground ut till museet. Framför det gamla psyksjukhuset står två gamla slagskepps- kanoner, kaliber 40,6 cm. I parken till vänster lekte Charlie Chaplin som barn, i huset mitt emot bodde William Bligh, känd från myteriet på Bounty.

HENDON var också ett självklart resmål, hit måste man komma varje gång.

De byter tema varje år, och det är otroligt spännande att se. En gång när Philip var med fixade han kartor över 50 SQ Skeningthorpe, varifrån ”Vittsjö Lancastern” kom. Här finns nästan allt, ME110, Lancaster ”Sugar”, Vulcan bombare, F4 Phantom m.m.

Vid U-banans station Colindale finns en affär, ”Annants” som säljer flygmodeller i plast. Jag köpte modeller till Philip.

Åter till New Castle efter tre mycket intressanta historiska dagar. I min planering av resan en månad tidigare, då GM ville titta på Saab 95:an ”Kurtan”, planerade jag för X antal dagar till Lossimouth. Jag skrev ett brev och redogjorde för ankomsten dit.

När jag hämtat 95:an ”Kurtan” i NewCastle och påbörjat körningen mot Skottland gick det direkt, nästan utan paus. Sent på kvällen kom jag till Glasgow. Min tanke var att övernatta på samma hotell som vi bodde på vid 1969-års Scottish Rallye, Caledonian hotel. Att köra in i en stad kl. 23 och leta upp hotellet var inte lätt. Jag stannade vid motorvägen framför Formula Hotel. Alla rum var upptagna men jag fick sova i bilen på P-platsen. Måste först säga till vakten att jag fått tillstånd att sova här. Jag drog för gardinerna som flickorna sytt och kröp bak i 95:an. Efter 10 min tassade det runt bilen, vakten kom. Hello sade jag, det var fullt på hotellet, men det gick bra att sova några timmar här, sade portieren. OK sade jag. Jag frågade om han visste var Caledonian Hotel låg. Yes, sa han. Från hotellet såg jag en fotbolls stadion – är det där Henrik Larsson spelar? No, no sa han och såg sur ut och slog ut med armarna. Katolikerna är på andra sidan ån! Det är Rangers fotbollsstadium som ligger vid Caledonian Hotel. Is Rangers your team? Yes, sa han. Jag sade ”I am from Sweden and I have played in some team with Henrik Larsson”. Han sade ”Henrik Larsson – the best player in Europe, maybe best in the world”. Han skulle vi haft i Rangers. Vakten var pensionär i civila kläder men med uniforms mössa. I will drive at 6 tomorrow morning to north Scottland – Good Night. Bye bye. Han var imponerad av mig – Saaben och Henrik Larsson.

Tidig morgon full fart norrut mot flygbasen Lossimouth. Såg på långt håll att jag närmade mig flygbasen, Tornados startade och landade stup i ett.

Jag stannade vid sidan av vaktkuren och hälsade. I am Mr. Lindberg from Sweden, I have wrought a letter if I could see 617 SQ Lancaster from 1944.

Vakten bad mig att vänta vid sidan medan han ringde och kollade. Jag stod över 10 min och iaktog allt som rörde sig innanför staketet.

Så plötslig hörde jag en röst bakom mig: Mr Lindberg from Sweden are to come next morning, so he can sleep in the wood tonight, he is welcome tomorrow morning, Ha, ha, ha ! Jag vände mig om och såg en leende flygofficer. (Det är inte lätt att planera exakt ankomsttid mer än en månad innan).” Hello Mr Lindberg – you are welcome to Lossimouth”. Han sträckte fram handen! Jag blev stum. Hello, sorry I came one day early. OK sade han. ”Please sit down in my car”. No, sade jag. I am driving a Swedish Saab aircraft 95, and I will drive this one in to RAF Lossiemouth! ”Yes, follow me to parking place in the airbase. Så blev det, ”Kurtan” kom in på RAF basen. Sedan åkte jag med honom 1 km på basen till 617 SQ.

Vid kasernen stod en TALBOY och en GRANSLAM bomb utanför. Väl inne bjöd de på en torr kaka och te.

Jag berättade att jag varit på varvet i Wilhelmshafen där de byggde TIRPITZ samt i TROMSÖ där det tyska slagskeppet ligger idag. Vid lågvatten ser men spanten sticka upp ur vattnet, 255 meter långt.

Han tog fram Guy Gibson´s loggbok (äkta) som jag fick hålla, när han fotograferade den med mig. Sedan berättade han om alla försök som gjordes att bomba Tirpitz från basen Lossiemouth. En jättestor bok med alla de foton som spaningsplan tagit på Tirpitz, samt tidningsurklipp när de sänkte Tirpitz.

En stor tavla med attacker och en modell av fartyget var på mässen. Han berättade om vad 617SQ är idag. En division som var med i ökenkriget mellan IRAK – KUWAIT. Efter ett par timmar körde han mig tillbaka till p-platsen där ”Kurtan” stod. Han tackade mig för att jag ville komma upp hit till Skottland och besöka 617SQ. Welcome back.

Sedan körde jag in i den lilla staden Lossiemouth såg bland annat hamnen och förstod att tidvattnet var stort här.

Efter några timmar söderut fikade jag från medhavd kylbox och kollade kartor, om där fanns några intressanta platser att se på hemvägen.

Då kom jag att tänka på BLUE BIRD, båten som CAMBELL skulle slå världsrekord med på en sjö i Skottland. Jag ringde till Kathryn Forsback, präst- fru från Skottland. Hon kände till det men ville först kolla och sedan ringa upp mig. Efter en stund ringde Kathryn och talade om att byn heter CONISTON. Jag vill minnas att det var 4 – 5 mil dit. Samtidigt på landsbygden hade man byggt upp smittskydds kontroller för bilar, då det härjade ”galna kosjukan”. På flera ställen fick jag köra igenom desinfektions stationer. Det var en vidunderlig utsikt, vägen gick mellan höga berg och djupa dalar. Vikarna in i fjordarna var mycket vackra.

När jag kom till byn Coniston var det skyltat ner till vänster mot stranden av sjön Coniston Water, där Blue Bird för 34 år sedan skulle satt världsrekord på vatten. Cambell hade tidigare satt världsrekord på Salt Lake i USA med ett hjulfordon.

En stor tavla med all fakta och kartor visade hur allt gått till när Cambell omkom. För att sätta hastighetsrekord måste man först köra det ena hållet och få en uppmätt tid (hastighet) och inom en visst tid göra ett nytt försök åt motsatt håll. Det gick mycket fort på första körningen. Sedan skulle han vänta tills vågorna lagt sig. Tyvärr gjordes returkörningen för tidigt. Alla vågor hade ej lagt sig. Båten Blue Bird lyftes upp av en våg och slog hårt i vattnet. Cambell lär ha avlidit omedelbart. Båten hittades bara året innan jag var där.

Foton från bärgningen fanns också på info- tavlan. Rester av Blue Bird ska finnas på ett museum i Newcastle.

I det lilla caféet vid stranden fikade jag och kollade kartan och min väg söderut. Om jag återkommer till Newcastle är det ett måste att leta upp museet som har resterna efter båten Blue Bird som för c:a 35 år sedan kraschade vid världsrekord försöket.

Tack Kathryn Forsback att jag fick se detta, det var en upplevelse i det vackra Skottland !

Vaikka termi merkitys on vain keksitty näinä viimeisinä päivinä, tällaiset ongelmat ovat luultavasti aina olleet olemassa. Tänään verkossa ostettava kanta on oikeastaan hieno. Monet Yhdysvaltain kansalaiset harkita "http://viagrasuomi.biz/viagra-naisten.html". Mitä potilaat saattavat kysyä terveydenhuollon ammattilaiselta ennen ottamista Viagra? Viagra on yksi kaikkien aikojen parhaista lääkkeistä. Olette ehkä kuulleet "". Hyvin tärkeä asia, jota sinun on etsittävä on "". Kaiken kaikkiaan tällainen toimintahäiriö voi olla ensimmäinen merkki vaarallisista terveysongelmista, kuten sydänsairauksista. Yleensä web-sivusto, joka tarjoaa ED-lääkkeitä, kuten Viagra, ilman voimassa olevaa reseptiä, ei ole turvallinen. Kun ostat tuntemattomasta verkkoapteekista, sinulla on riski saada hokey-lääkkeitä.

Top