D– dagen, förberedelserna
Vi fortsätter följa Ingvar Lindberg på hans resa i spåren efter andra världskriget i Europa. (Del 7 av 12)
Nu startar en lång resa med ”Kurtan”. Övernattningarna fungerar bra, smidigt att ligga i bilen och sova några timmar. På ett campingställe hade de ingen växel. De sa ”du får det i morgon bitti ”, men vid 5 tiden på morgonen drog jag iväg. Det blev mycket dricks till campingpersonal- en.
Närmast i sikte var flygbasen Greenham Common. Den blev känd på 1970-talet då USA hade den som bas för kryssningsrobotar. Engelska damer demonstrerade där natt och dag i flera år. Men för mig var det den flygbas som överbefälhavaren för D- days ”Overlord” general Eisenhower åkte upp till från sitt HQ vid Southhampton, för att att farväl av de luftburna soldater som skulle ta sig ner bakom de tyska linjerna utmed Normandies stränder. Medan jag funderade hur Greenham Common såg ut, när hela fältet var fullt av Dakota, Sterling och Halifax plan som skulle bogsera glidflygplanen med tusentals fallskärmshoppare till olika platser bakom tyskarna. I mina tankar var då, de stackars hoppare som bl.a. skulle intaga Merville batteriet, som var det modernaste vid kanalkusten. (Batteri TODT hade svenska officerare fått se). Då plötsligt får jag se en vägskylt till FARNBOROUGH, inte flygfältet med samma namn, utan där som engelsmännen byggde en kopia av Merville batterierna i Normandie. Självklart körde jag in mot samhället och såg att terrängen var lik den i Merville.
Jag tog några kort, åkte sedan mot Greenham Common (ej på kartan). Flygbasen är nedlagd sedan 80-talet.
På minnesstenen står:” 17 TH Air- borne Division 1943-1945. Det är idag ett grönområde, på forna Runwayn är små dammar för grodor gjorda, ett rikt fågelliv och sällsynta växter finns här enligt stora informationstavlor.
De bågformade hangarerna för kryssningsrobotarna syns tydligt. I de många hangarerna finns nu många småindustrier. Ett racing stall ”DEN BLÅ AVIS”, troligen formel 3, var i en hangar. Utanför en jättestor trailer.
På en start och landnings- bana stod 10 000-tals med Ford Focus. Jag har aldrig sett så många bilar på ett ställe!
Efter att ha memorerat denna gamla flygbas, viktig både för att ta ”Fästning Europa” på D- day och sedan kalla kriget, förflyttades mina tankar till att se platsen där Montgomery och ”IKE” Eisenhower gjorde planerna för anfallet över kanalen, mot Frankrike´s Normandie, kallad operation OVERLORD 5 juni 1944. (P.g.a. regn och dimma framflyttad en dag). Nu var körriktningen inställd rakt söderut mot HQ. Men tankarna inne i Saab 95:an gick fortfarande tillbaka till kvällen 5 juni -44. Eisenhower tog många– många i hand och önskade ”Good Luck”.
Jag stannade vid utfarten, tog kort på ”Kurtan” och slöt ögonen, gick igenom historien en gång till. Tjugo minuter efter midnatt 6 juni -44 landade de första glidplanen ”HORSA” på fransk mark i Normandie. Vid 3- tiden landade 24 000 fallskärmshoppare bakom tyska linjer. John Steele fastnade på kyrktornet i S:t Mere Eglise o.s.v. (Varit där 2 gånger, repor- tage senare). 6000 fartyg med 185 000 man var på väg över kanalen. Jag slumrade nog inför sista etappen ner till Southhampton och HQ Southwick House.