IKE´S PAINT
Vi fortsätter följa Ingvar Lindberg på hans resa i spåren efter andra världskriget ute i Europa. (Del 8 av 12)
-Jag minns att det var trögt att komma igång, jag gillar de smala och krokiga vägarna. Vänstertrafiken är inga problem, mest spännande. Kör 45 min och upptäcker en vit vägskylt (i Sverige gul) med namnet SHILTON FOLIAT. Var har jag läst det? Jag stannar, backar upp till skylten och börjar grunna. Lite sömn de siste 5 nätterna gör att huvudet inte är kvicktänkt. Namnet är bekant, men i vilket sammanhang? Med Ericsson telefonen ringde jag hem till affären och Caroline. ” Hej min älskade lilla tös, vill du gå upp till bokhyllan och leta upp Forsyte boken om D- day, den längsta dagen. Där har jag strukit under och satt X i kanten vid namnet Shilton Foliat.” Ring upp mig sedan. 10 min senare ringde hon och sade att där finns ingen bok som heter ”Den längsta dagen” men en bok som heter Dagen D av David Howart. Där på en sida har du strukit under med rött: ”På kvällen den 5:e juni, då Eisenhower besökte flygbasen, var puben i världshuset STAG´s HEAD i Shilton Foliat några mil därifrån ganska avfolkat. Endast de vanliga stamgästerna satt med sina drinkar”. Här stannade general Eisenhower och hans kvinnlig chaufför för ta en paint of beer (öl).
Jag tackade min lilla tös och svängde höger in på den lilla vägen mot Shilton Foliat. Där har många USA soldater tillbringat de sista veckorna innan D-dagen. Jag ville naturligtvis ”fika” på samma pub som Ike. Samhället var cirka 7- 800 meter långt, hus vid båda sidor, hälften så stor som Bjärnum- Vittsjö. Ungefär på mitten låg ett gammalt hus med halmtak, 2 våningar med hotellrumsfönster strax under halmtaksutsticket. Bord och bänk på trottoaren. Klockan är 16.
Jag går in i puben, en gubbe sitter vid bardisken med en öl. Bartendern står och diskar glas. Jag frågar gubben (i min ålder): Do you know where general Eisenhower took a paint of beer ? Is it here ? Han svarade att det hade han ej hört, men kl. 19 kommer varje dag en herre som varit med om kriget, han vet säkert! Bartendern vänder sig om och frågar mig om något, glömt vad. Jag hör att han talar skandinavisk engelska, jag frågar honom– were are you from ? Då förstod han att jag var skandinav. Hej, sade han, jag är från Norge. Vad gör en norrman här? -frågade jag. Jo, jag var sjöman och gifte mig med engelsk flicka och så bosatte vi oss i den nya stadsdelen mot Holmenkollen. (Där startade jag i Norska höst- rallyt 1971 med sponsring av Källbo Möbler i Glimåkra som hade börjat exportera soffor till Norge). Men hans nya fru trivdes inte i Norge, ensam och språket kunde hon inte. Så jag fick lova att när jag blir pensionär och gick iland, så skulle vi flytta till England. Så vi har precis köpt denna pub.
Vet du om Eisenhower varit här och druckit en paint of öl? Nej, det vet jag inget om, vi är nya här. Heter puben Stags? Nej, Shilton Foliat Pub, men kom igen kl.19 då kommer en gammal pensionär som i allra högsta grad varit med i kriget. Jag var förutseende och frågade om han hade ett rum ledigt. Gubben kom kl.19 och pratade i ett par timmar så det var klokt med rummet för natten. Jag kände mig trött.
Yes, och klockan 7 skulle maten vara färdig? Oj, så bra ! Vilken tur jag har. Nu måste jag se om det finns fler pubar utmed genomfarten. Ni ska alla veta att det är ett 2 tums avgasrör på rally service Saaben, så den låter ordentligt högt. Jag gled nerför huvudgatan, efter c:a 200 m står en skylt vid en bilverkstad. STAG SERVICE STATION. Vänta -stanna, var det inte STAG jag letade efter! Jag backade upp mot ingången, så rally- ljudet gick rakt in i verkstaden. Samma ögonblick som jag gick ur Saaben kom en herre i 25 års åldern ut från verkstaden. Hello, it was a wonderful car you have, and the noise! Thanks, sa jag. Han gick runt ”Kurtan” och skröt med allt han såg. What´s that – och han pekade på bakaxel- rikten på takräcket. Jag förklarade för honom att i Sverige, Tyskland och Italien kör vi rally med Saab 2 stroke, därför 2 lister på sidan, samma som rallybilens. Takräcke för däck. Han blev imponerad. Follow me, I have also a rallycar! I verkstaden stod en Vauxhall rallybil. (Samma som Opel). Så berättade han om den. Sedan bad han mig följa med bakom huset och där stod en mörkblå Saab 95 herrgårdsvagn. Rostig och ej körbar. Han tänkte renovera upp den, nu kanske till en rallyservice bil? Timmarna gick fort, han ville veta allt om våra tävlingar utomlands och historiska tävlingar i Sverige, vilka bilmärke, vilka däck på grus, asfalt, trimningar, ja allt som rörde rally. Det var ingen stress på den verkstaden ! Så långt om länge fick jag fråga om mitt ärende. Jag hade läst om att USA generalen Eisenhower och hans chaufförska skulle ha stannat i Shilton Foliat efter att ha varit på Greenham Common flygbas och tagit farväl av de soldater som skulle landa och hoppa bakom tyskarnas linjer den 5-6 juni 1944. På hemvägen till Southwick stannade de på STAGS Pub och drack en bier. Yes, sade han.
Boningshuset här vid sidan, där mina föräldrar nu bor, var STAGS PUB. Farmor och farfar drev den och där serverade de general Eisenhower en bier.
Så berättade han en massa ovesäntligheter om byn, om alla soldater som i smyg bott här till D- dagen. Helt plötsligt hade klockan blivit nästan 19. En snabbrunda i byn därefter tillbaka till norrmannens pub. Ute på trottoaren satt en äldre gentleman med dagens tidning. Jag körde Saaben bak huset och bar Rally San Remo väskan från 1994. STAG- pojken blev imponerad av denna. Jag hälsade på krigsveteraner och presenterade mig som historieforskare WW II och kulturarbetare. (veteran-Saab )
Berättade om Lancastern ”George” i Vittsjö och att jag varit på fabrikerna i Chadderton och Woodford, sett Tirpitz vraket vid Tromsö, sett minnesmärket av slaget vid Nordkap där Scharnhorst sänktes juldagen. Sen började han prata om sina äventyr som sjöman, hemska saker– sjönöd– livräddning– döda m.m.
Så kom norrmannen med en stor tallrik spätta stripes grönt och ett stort glas öl, både till mig och gubben.
Jag bad om annat än öl, men norrmannen sade att det var non- alkoholic. Huset bjöd på mat och dryck. Över maten berättade gubben att han var med och sänkte Scharnhorst upp vid Nordkap juldagen 1943. Han var stationerad på lätta jagaren MATCHLESS, längd c:a 130 m.
Det var en duell mellan engelska slagskeppet Duke of York med 35 cm kanoner och tyska slagkryssaren Scharnhorst med 28 cm kanoner. Det började på eftermiddagen och vid 19.30 tiden var Scharnhorst sönderskjuten. Under 3 tim. sköt 13 allierade fartyg c:a 2000 granater samt 55 torpeder mot henne.
Gubben sade att ”Matchless” låg mitt emellan de två krigsfartygen. Han hörde alla de stora granater som susade över deras huvuden. De sköt alla sina torpeder mot Scharnhorst. Klockan 04 den 26 dec. sjönk den 230 m långa Scharnhorst.
Nu var det riktigt mörkt ute när jag tackade krigveteranen och krögaren för maten.
Det blev en fantastisk kväll med en verkliga krigsveteran. Jag är glad att få skriva ned detta som minne av svåra krigsår. Jag har haft tur igen !