Mot Southwick house

Vi fortsätter följa Ingvar Lindberg på hans resa i spåren efter andra världskriget i Europa. (Del 9 av 12)

- Jag tog ett kort på rummet med SAN REMO väskan när jag kom sent på kvällen, rent svart ute. Många tankar på kvällen, tänk om jag inte sett skylten SHILTON FOLIAT 7,3. Jag minns inte hur länge jag sov men när jag kom ner till frukosten hade norrmannen redan dukat med en vanlig engelsk frukost. Det blev säkert prat en timme innan jag blev färdig. Jag gav honom ett tips för ökad försäljning. Annonsera att general Ike Eisenhower varit i Shilton Foliat på puben och döp en drink till IKE-drinken. Han log och svarade, kanske en god idé men det var ju inte här. Prova.
Efter många små krokiga vägar kom jag ut på en stor Highway direkt mot Southhampton och HQ Southwick. Under de timmarna ner, kom tankar om att i PORTSMOUTH testades de studsande tummor till bomber som Lancaster planen skulle slå ut dammarna i Ruhr området i Tyskland för att stoppa el leveranser till industrierna.

Det var 617 SQ DAMBUSTER som skulle utföra uppdragen mot Möhne Dam, Eder Dam och Sorpe Dam. Träning skedde också vid DERWENT reservatet vid DERBY.

Reseskildring från dessa båda ställen kommer senare, med Saab 900 svart, hoppas jag. Färden gick nu först ner till stranden i Portsmouth och det såg ungefär ut som minnet av hur de testade de hoppande bomberna. Dessa var konstruerade av ingenjör Wallis och kallades ”Bomber Harris”.

Jag tog kort med Saab ”Kurtan” på stranden och letade på kartan efter Southwick men fann inte namnet på kartan.

Militära platser är oftast inte med. Jag frågade och det visade sig enkelt att hitta rätt. Det var ett par kilometer norr om Southhampton som Southwick låg. Ett stort grönt område med flera stora vita byggnader bakom höga staket med tagg- trådrullar ovanpå.

Hit in bakom stora häckar låg HQ för planeringen av ”OVERLORD”. Vid infarten till området som var öppet stod en skylt vid en vägbula med texten ”HMS DRYAD Royal Naval SCHOOL of MARITIME WARFARE Centre”.

60 meter längre fram och till vänster, huset med skylt: ” The D-DAY MEMORIAL HALL”. Hit men inte längre, det var stängt till hallen. Det var helg. Tyvärr blev det inte många kort här, denna historiska plats i världshistorien.

Nu började jag planera för färden upptill Dover och färjan över till Calais. Jag grunnade på var fotot på EXETER, kryssaren som var med och sänkte Admiral Graf Spee utanför Montevideo 1939 var tagit. Var det i Portsmouth´s hamn, det är ju nära. Nej det var nog i Plymouth´s hamn. Det är långt västerut, jag hoppar över det nu. Hoppas jag kan komma tillbaka och se var Exeter låg. Med kartan uppe studerade jag vägen rakt österut, där fanns flera kända platser att köra förbi, bl.a. Goodwood flygfältet där veteran racerbilar kör varje år. Just hit skulle SAAB låna 95:an ”Kurtan” som servicebil till Erik Karlsson ”på taket” lite senare. Jag skulle till Stuttgart och visa upp 95:an på hemvägen.

Enligt kartan ska jag ta vägen över Brighton och Hastings till Dover. Såg på kartan att rakt västerut, cirka 4- 5 mil, ligger Europas största strids-vagnsmuseum i Bournemouth. Där var jag tillsammans med min dotter Caroline i samband med ”Horse of the Year Show” i slutet av 1970-talet. Jag tog ett kort på Caroline och med ett måttband på tyska KUNGS- TIGERN´s larvband. Banden var 100 cm breda! På tvären bakom JAGD-TIGERN stod svenska stridsvagnen modell 42. Såg ut som en liten jolle.

På väg mot Dover kör man förbi flera muséer från D-days tiden. Det gick bra att hitta till färjan. Året innan var jag här med Saab 96 1980 röd med namnet ”Eric”. Den reseberättelsen från Scapa Flow, där den tyska U-båten U47 gick in i engelska marinbasen och sänkte slagskeppet ROYAL OAK inne i hamnbassängen. Hoppas jag får återkomma med det senare, om ni vill.

Top