Del 1. Reseberättelse i 2:a världskrigets spår.

Del 1 med Saab 96, 1980 "Eric". För många år sedan i augusti träffade jag en motorklubbkompis Lilja på macken. Han berättade att han om en vecka skulle till Scapa Flow och se den plats där tyska u-båtskaptenen Gûnter Prien med U47 gick in i engelska marinbasen Scapa Flow på Orkney öarna och sänkte slagsskeppet "Roal Oak" inne i basen och tog sig hem till Tyskland igen och fick åka parad i Berlin till Rikskansliet i sept 1939. 1966 köpte jag "Min väg till Scapa Flow" på Broby marknad. Boken är tryckt på svenska i Finland 1940. Jag frågade Lilja förvånat - får man komma dit och se detta? Ja - jag är bjuden dit på en resa! Lycka till! Du måste rapportera och ta många kort!

Då i det ögonblicket bestämde jag mig för att, nästa resa skall vara Scapa Flow, Skellingtorpe - Lancaster Vittsjö mm. I mars-april träffade jag åter Lilja på macken i Hässleholm. Hej! Berätta från Scapa Flow! Ja-du förstår, började han, när vi kom dit var där så dimmigt,  så när jag höll handen framför mig - såg jag den knappt! Jag berättade för honom att jag bestämt mig att åka dit nu i juni! Snabba beslut, mina flickor i affären sydde gardiner att dra för, när jag sov i bilen. Jag tog ut baksätet, fällde ryggen och lade en 10 cm polyetermadrass och som bäddmadrass, en Hästens B.J. tagel, rutig. Jag hade strax innan köpt "Eric" Saab 96, 1980 röd, sista 96 modellen 1980. Den första 96:an kom 1960 med bred bakruta. Modellen innan var Saab 93 F med "flickfångardörrar". Min 93:a 1959 grå segrade i 2008 års 24 tim på Le Mans i Frankrike, men det är en annan historia som jag redovisar en annan gång om ni vill. Planeringen för denna resa till England och Skottland brukar ta en vecka. Noggrann planering är viktig, liksom att "Eric" var i god kondition. Varför jag köpte "Eric" 1980? Ren tillfällighet. En flicka från Sk. Fagerhult ringde och frågade vad en Saab 96 1980 var värd, om den var fin? Eftersom 80 årsmodell hade dålig plåt, de brukar vara genomrostade på flera ställen. Så jag gav henne ett bud på om där var rost,  och ett bud om den var rostfri. Efter ca 2 veckor ringer flickan och säger: Jag har annonserat ut den i NST och genast kom några ungdomar och ville köpa den, hon frågade vad skall ni ha den till? Svar: vi skall leka med den i skogen! Då får ni inte köpa den! Sen kom ett gäng till. Samma fråga, nästan samma svar: ni får inte köpa den! Den mycket förståndiga flickan ringde mig när jag åt middag. Hej det var jag från Sk. Fagerhult som ringde för 2 veckor sedan och frågade vad en Saab 1980 var värd. Du vill inte komma och titta på den? Flickan verkade vara mycket intelligent, när hon förklarade att hennes bror gått bort och hon hade ärvt bilen. Brodern Erik hade varit rädd om den, när det regnade, cyklade han till jobbet. Med den kamratandan ville hon inte att den skulle bliva något att leka i skogen med. Jag körde direkt till Sk. Fagerhult och såg bilen. Den  var mycket fin! Jag bjöd henne det lägre priset, nej - sade hon, var den fin och rostfri, var budet ...... Ok efter provkörning var det inget snack. Jag hämtar den och lovar att aldrig köra den i regn,  och namnet skall vara "Eric". En hyllning till flickans bror Erik och Erik "Carlsson på taket". Efter det har "Eric" genomgått både lackkonservering och full rostskyddsbehandling. Jag är stolt över att få köpt en vacker bil av en vacker flicka. På 20 år har den gått 12 000 mil. Som NY!

Noggrann planering u.p.k. är viktig. Jag vill först och främst se allt om Lancastern   ED 588 "George" Höjalen Vittsjö 29 aug 1944. Den kom först till Coningsby, Woodhall spa och Skellingtorpe. Båstad-Nyled Lancastern från Wickenby, flygmuseum, Aviemore Rally HQ, Scapa Flow, Edingburgh m fl. Ca 20 sevärdheter blev inplanerade. Överfarten skulle ske från Göteborg, via Norge-Kristansand till Newcastle. Med böcker och fotostatkopior av de intressanta målen, med gott humör och nyfikenhet på alla historiska platser startade "Eric" och jag mot Göteborg. Tankade fullt på Shell innan Götet, allt skulle vara klart när jag kör av båten i Newcastle i morgon bitti. Bra start, fint väder och lugn sjö. Annorlunda var det 1969 när vi åkte rally i Skottland. Då Göteborg-Immingham med "Tor Scandia". När vi kom utanför Jyllands nordspets var det hög sjögång. Nordsjön är inte att leka med. Jag fick gå ifrån restaurangen, lägga mig på magen och spy ut över relingen. Fy F sådan start på rallyäventyret. Men nu låg havet nästan som en spegel. På eftermiddagen kommer vi till Kristansand för att lossa och lasta. När jag ser inseglingsvägen och tittar mig omkring, ser jag de batterier tyskarna byggde här efter den 9 april 1940.  Bl a  2 stora 38 cm kanoner, Batteri Vara vid Mövik. Den ena finns idag den andra blev sänkt utanför Kristansand. Samma 38 cm kanoner som slagskeppen Bismark och Tirpitz hade samt Batteri Todt vid Calais, Frankrike. När jag stod på relingen och båten lade till, kom minnet upp då jag på 1970 talet var på möbelmässa i Kristansand. 1974 gjorde jag uppehåll med rally och fick köpa en 99 EMS tjänstebil på Saab tävlingsavdelning. Snygg i kopparfärg. Den körde jag med.  Strax innan hade jag varit på Jylland, inbjuden av en möbelfabrik som gjorde avlutade furumöbler, alldeles nytt då. Dom guidade mig till Hanstholmsbatterierna som tyskarna började bygga 10 april 1940 med 38 cm kanoner. Dessa kanoner och Kristansands kanonerna täckte sundet mellan Jylland och Norge nästan, i mitten lade de minor. Den filmen de visar i Hanstholm är Kristansands kanoner som skjuter, sa guiden. Därför trodde jag att Kristiansands kanonerna också var museekanoner. Därför, nu när jag var här, skulle jag passa på att se dessa 38 cm jättekanoner. Man skall alltid kombinera nytta med nöje! Glatt sprang jag jag uppför den stora backen, det var längre än jag trodde, så jag genade in till vänster,  över eltrådar, ljung och grenar. Genomsvett kämpar jag mig upp, bland grenar och mygg. Då, och då tittar jag upp med svettpärlor i ögonen, en liten väg, tack för det, stannar och pustar, det var jobbigt, 100 meter kvar och då kommer 2 poliser och tar mig, en i varje arm, hårt. Vad gör du här?batteri-vara.jpg Jag skall se på den stora 38 cm kanonen, sa jag! Du har gjort intrång på militärt skyddsområde och måste följa med till polisstationen! Nej för sjutton, det har jag inte tid med, jag skall på möbelmässan! Du har gått över larmat område och det är förbjudet:: sa polisen. Jag förklarade sanningsenligt att jag varit på Hanstholm på Jylland och sett filmen om era 38 cm. Danskarna sade inget om att det var förbjudet att se på era! De båda poliserna släppte då mig och sade med ett leende, vi skall köra dig till museet nere i stan, det är kanske där du hör hemma. Tack, vill ni skjutsa ner mig till bilen Saab 99 EMS, så följer jag er till museet. Och så blev det, de stannade och pekade vid museet, sedan drog de vidare och jag satt en stund och memorerade. Vad i hela världen har jag varit med om, hur kunde jag vara så dum och gå över larmade eltrådar. Jag gick inte in på museet utan plikten kallade till möbelmässan. Jag stod på relingen och drömde mig tillbaka ca 25 år. Färjan lade ut, jag letade upp restaurangen och satt  i min egen värld och tänkte på vad jag varit med om och vad skulle jag få vara med om imorgon, hur skulle vänstertrafiken fungera? Spännande såg jag fram mot morgondagen och tidigt gick jag till hytten med kartorna och resmålen.

(2007 åkte jag och Bengt Paulsson Hurtigrutten Bergen-Kirkenäs. Då körde vi och tittade på 38 cm kanonerna i Mörvik, nu är den museum. jossingfjord-altmarch.jpgVi såg även Jössing fjord där engelske jagaren "Cossac" uppbringade tyska hjälpkryssaren "Altmark" med 300 engelska sjömän som fångar som Admiral Graf Spree tyska fickslagskeppet kapat, som gick till Sydamerika och sänktes vid Montevideo av Exeter, Acilles och Ajax. Den resans mål var att kolla Petsamo och tysktrafiken, de svenska lastbilar som gjorde en heroisk insats under kriget i Finland, Jag hoppas återkomma, om ni vill.)

Top