Premiär som codriver i Hässleholms Grand Prix

HÄSSLEHOLM. Under en normalt lugn torsdagsförmiddag ringer plötsligt telefonen, -det är ”Möbelhandlaren”, Ingvar Lindberg i Bjärnum. -Du har tidigare varit kartläsare o jag behöver dig klockan 9 på söndag. -Vi ses vid P2- grindarna på söndag?!

Ja, -ungefär så startade det hela. Under eftermiddagen blev det naturligtvis en resa till Bjärnum för att prova ut hjälm o få nödvändiga instruktioner av Ingvar.
Vi skall ha klart för oss att ”Möbelhandlarn från Bjärnum” satt stora spår i rally-kretsar i hela Europa inte minst med sin SAAB. Ingvar var för ett antal år sedan fabriksförare för just SAAB. Han har förutom i Sverige prisats i listor i både England, Italien och Finland.

När vi pratat färdigt så kom tanken, vad har jag gett mig in på, jag har visserligen kört många mc-mil i både trial o enduro, åkt som föråkare i flera militära svenska mästerskap på mc i Norrbotten. ”Tävlingsåkt” del av Svenska rallyt med Pansarbandvagn 302 och då skämmigt för dessa, slagit några B-förare och nästan alla C-förare. (PBV:n gick fortare än mekaniker Bengtsson lovat, över 130/km tim med gasen i botten noterade jag).

Dessutom Ingvars ord om att vi skall -”ta det lugnt med Falconen” litar jag inte riktigt på, -han är en tävlingsmänniska. Jag känner Ingvar sedan snart 50 år tillbaka. -Godhjärtad, trevlig men då det kommer till tävling är han helt fokuserad.

Enligt Ingvars instruktion, med vit skjorta och slips anlände jag till Garnisonen där ”Nordens största Rallytävling på asfalt” skulle genomföras under söndagen. Vi skulle åka som VIP-ekipage med Ingvars fina Ford Falcon Futura Sprint av årsmodell 1963.

Väl fastspända i ”fyrpunktsbälte” och med hjälmar på huvudet stod vi snart vid startplatsen. Lampan framför oss slog om till grönt ljus och med ett vrål från V8:an bar det iväg. Så stabil jag upplevde denna fina klenod. Ingvar rattade Falconen säkert och även om det gick i riktigt hög fart kändes allt bara underbart kul.

Att det i startlistan framgick att en Falcon exakt lik den Bosse Ljungfeldt skapade rallyhistoria med under 60-talet skulle köra som VIP-bil gjorde att jag noterade massor av bilintresserade med kameror som passade på att föreviga detta på bild.

Visst spann det loss ibland och lite sladd med bakänden i vissa skarpa böjar, men allt var helt kontrollerat.

Foto Arne Forsell

I Programbladet skriver Arne Forsell om tidigare medverkan med Falconen: -även om herr Lindberg agerade föråkare och även om bilen närmast är i klassen ”hangarfartyg” jämfört med de tävlande, presterade han tider som inte skäms för sig i sammanhanget.

Under söndagen blev det samma omdöme för Ingvar och hans fina klenod Ford Falcon Futura Sprint av årsmodell 1963.

Kanske blir det dacapo för undertecknad i högerstolen vid kommande grustävling på Hovdala.

 

Top