Bara bankerna kan sätta stopp för bedrägerierna

VITTSJÖ, BJÄRNUM. Varannan minut drabbas en svensk av bedrägeri - på sitt eget bankkonto. Det försvinner 2,2 miljarder kronor varje år, skriver Claes Hemberg på Expressen.

Bedrägliga telefonförsäljare tränger allt djupare in hushållens ekonomi. Genom att lura till sig folks bankid töms vanliga bankkonton på bara några sekunder. Länge har tidningarna varnat. Bankerna däremot har varit märkbart tysta och tafatta.

 

Omfattningen på svindlerierna har varit okända. Bankerna har lagt locket på och hoppats att stölderna ska blåsa över. Det är en skandal i sig.
Till slut har Finansinspektionen krävt bankerna på fakta. De skrämmande siffrorna visar att 270 000 svenskar drabbas varje år. Med andra ord ett bedrägeri varannan minut dygnet runt, alla månader på året. Svenskarna är utsatta för en bedrägeri-industri. -Som bankerna mörkat.

Värst drabbade är äldre. De förlorar i snitt sju gånger större belopp än unga. Mest drabbade är 75-åringarna.
Tempot i svindlerierna är hela 251 000 kronor i timmen, dygnet runt. Lägg till att beloppen som stjäls växer explosionsartat med 206 procent bara senaste åren, till just nu 2.2 miljarder per år. Allt pekar på att det skall bli värre. Ja, läget är akut.

Bankerna är däremot vaga. ”Vi följer reglerna” har de mumlat i många år. De är förstås oroliga för krav på skadestånd upp över öronen. Som att egna fikapengarna är viktigare än många 10 000-tals barskrapade bankkunder. Några små varningstexter har bankerna lagt ut, men antalet bedrägeriförsök är fortfarande okänt. Här saknar myndigheterna fortfarande svar.

Bankerna har inte heller skaffat fram gemensamma åtgärder eller skydd. Ointresset är iögonfallande hos de som gärna kallar sig samhällets ryggrad. Istället sker ett nytt bedrägeri varannan minut. Hur skall vi som privatpersoner agera?

Bankerna fortsätter att skylla ifrån sig. ”Vi har inte ansvar när en kund själv har beviljat ett uttag”. Finansinspektionen är mer nyanserad och antyder nya regler. Bankerna har ju styrt ut folk från bankkontor ut på nätet. Med bank-id har bankerna lagt en smärre dynamit i handen på ovana äldre. Något som smäller varannan minut. Och det har bankerna hela tiden känt till. Nya regler lär däremot dröja flera år. Bankerna lär tvingas betala notan. Det gör dessvärre inte att bankerna lär skynda på nya regler. Tvärt om.

I stället får vi som privatpersoner reagera själva. Att som förr vara artig i telefonen fungerar bevisligen inte - tvärtom visar de äldre. Bäst vägledning visar i stället våra unga. De är bäst på vår moderna och snåriga telefonkultur. De unga svarar överhuvudtaget inte i telefonen. De väntar sig att den som vill ha telefonkontakt först skickar ett artigt sms.

Det enkla rådet blir därför: svara aldrig på ett okänt nummer i telefonen. Vänta ut ringsignalen. För i vår moderna telefonkultur ska okända uppringare börja med ett artigt sms. Där köper du dig också tid att fundera lite. Tycker du dig känna igen numret kan du försiktigt sms:a tillbaka ett frågande ”Ringde du?”. Det låter kanske oartigt. Men väldigt modernt och säkert. Så gör de unga. De som undgår telefonbedragare bäst av alla. Sedan måste vi kräva att bankerna verkligen skyddar oss mot bedrägerier. Vi måste få ett stopp på den pågående skandalen.

I väntan på säkert skydd behöver/ måste vi agera som de unga!

 

Top