Hög tid för däckbyte - säkerställ att du har rätt märkning

VITTSJÖ, BJÄRNUM. Nu när vinterväglag råder i större delen av Sverige är det hög tid att byta till vinterdäck. Du har till den 1 december på dig. Från 30 november gäller dessutom att dubbfria däck ska vara märkta med en särskild snöflingesymbol.

Nu har vintern anlänt och det är hög tid att förbereda bilen för våta och hala vintervägar.

Från den 1 december till den 31 mars omfattas alla fordon i Sverige av kravet på vinterdäck om det är vinterväglag. Vinterdäck kan vara odubbade eller dubbade och vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Nya krav för dubbfria däck
Från och med 1 december 2024 är det nya skärpta krav för användning av dubbfria vinterdäck. Det innebär att dubbfria däck för personbilar måste vara märka med symbolen ”alptopp/snöflinga”. Saknar dina dubbfria däck denna snögreppsmärkningen måste de bytas ut.

Tänk också på att vissa dubbfria däck ska vara energimärkta såsom personbilsdäck (kategori C1), däck till lätta lastbilar och andra tyngre fordon (kategori C2) samt däck till lastbilar (kategori C3). Energimärkningen är obligatorisk och gemensam för EU-länderna.

Dubbdäck omfattas inte
Du som kör med dubbdäck omfattas inte av kravet på snögreppsmärkning. Det finns heller ingen energimärkning på dubbdäck.

Ska du köpa nya vinterdäck?
Ska du köpa nya vinterdäck kan du använda energimärkningen för att välja däck som både sparar drivmedel och har bra väggrepp.

• Energiklasser på skalan A–E, där A är effektivast. •
Grepp på våt väg på skalan A–E, och pilar från mörkblått till ljusblått, där A har bäst våtgrepp.
• Buller utanför bilen. Det visas både i antal decibel och med en bokstav på skalan A–C, där A betyder lägst buller.
• QR-kod som länkar till mer information i produktinformationsbladet för däcket.

Har etiketten en isgreppsmärkning är däcket dessutom anpassat för isiga vägar i Norden. Isgreppsmärkningen är inget lagkrav och finns bara på däck till personbilar.

Fler goda råd om däck
Ett fordons däck har en stor betydelse för trafik Kolla lufttrycket regelbundet
• Minska bränsleförbrukningen: Om du kör med 80 procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen med 1-2 procent och däckens livslängd minskar med 75 procent.• Kolla regelbundet: Kontrollera lufttrycket varje månad. • Följ rekommendationen: Följ tillverkarens rekommenderade däcktryck som gäller för kalla däck. Ligg max 10 procent från rekommenderat lufttryck (högst 0,2-0,3 bar fel).
• Hitta trycket: Rekommenderat lufttryck hittar du i bilens manual eller på en etikett ofta placerad på insidan av bilens tanklock, dörrsida eller dörrstolpe.
• Mer luft i varma däck: I varmkörda däck ”sväller” luften och trycket ökar. Däcken verkar då innehålla mer luft än de egentligen gör. Ett tips är att fylla på cirka 0,3 bar extra om man mäter på varmkörda däck.

Byt däck i tid
• Byt däck i tid för att vara på säkra sidan. Lagen säger minst 3 mm mönsterdjup på vinterdäck och 1,6 mm på sommardäck
• Förvara däcken svalt, torrt och mörkt så håller de längre. Däck på fälg kan förvaras stående, liggande eller upphängda. Däck utan fälg förvaras stående

Bästa däcken bak
• Det är viktigt att de däck som har bäst mönsterdjup placeras bak. Det gäller för bak -, fram - och fyrhjulsdrivna bilar.

Välj rätt sommardäck
• Välj däck med lågt rullmotstånd så minskar bränsleförbrukningen.
• Använd inte dubbfria vinterdäck på sommaren. Gummit är för mjukt för sommarvärme och däcken slits ut i förtid. Dessutom brukar de inte klara våt asfalt lika bra som riktiga sommardäck, vilket innebär risk för vattenplaning redan vid låg hastighet
• Tag hjälp av aktuella däcktester.

Välj rätt vinterdäck
• Välj typ av vinterdäck efter dina behov. Inga däck är bäst på allt.
• På våt is fungerar dubbade vinterdäck bäst, men använd inte dubbdäck i onödan. De ökar bullret och sliter loss partiklar från vägytan som försämrar luften.
• Om du oftast kör på barmark kan dubbfria vinterdäck vara ett bättre val.
• Alla M+S (Modd & Snö) är inte vinterdäck. Läs mer på www.stro.se
• Använd aldrig sommardäck på vintern.

Källa: Bilprovningen (svensk bilprovning)

 

Top