Studiebesök på kontaktcenter på Stadshuset i Hässleholm

HÄSSLEHOLM. SPF Trivsam i Bjärnum gjorde studiebesök på kontaktcenter på Hässleholms stadshus. 13 intresserade medlemmar samlades för att höra vad man gör på ett kontaktcenter.

Pernilla Bengtsson kommunvägledare gav oss en timmes intressant information om sina och kollegernas arbete. Det som vi förr kallade växel och där en växeltelefonist svarade, heter nu kontaktcenter och de som svarar kallas för kommunvägledare. Deras arbetsuppgifter har markant ändrats sedan två år tillbaka.

När du ringer, mejlar eller chattar, så är det alltid någon från kontaktcenter som svarar. De ger personlig service i enklare ärenden, och guidar dig vidare om du vill, behöver prata med en handläggare. Handläggarna har inte telefontid varje dag, då kan du få ett direkt nummer till vederbörande. Det kan också hända att det ställs frågor, så att du kommer till rätt person med dina frågor.

Vägledning kan förekomma inom flera olika områden.
⁃ Vägledning och information om kommunens verksamhet.
⁃ Hitta rätt handläggare
⁃ Turistinformation
⁃ Information till nyinflyttade
⁃ Att skriva ut kommunala blanketter och förklara hur du själv kan fylla i dem. Pernilla påpekar att det alltid är den enskilde som ska fylla i blanketten.
⁃ Att använda kommunens e- tjänster
⁃ Att lämna in synpunkter, eller felanmälningar på kommunens verksamheter.

Det går också bra att gå in i stadshusets foajé och använda en dator, där det går att skriva ut. Kontaktcenter har öppet måndag – torsdag, mellan 08.00 – 17.00, fredagar 08.00 -16.00. Telefonnumret är; 0451 -26 70 00

Som avslutning, fick vi en rundvandring på stadshusets bottenplan, där vi bl.a. fick besöka deras vackra vigselrum.

 

Top