Knut startade Grus- & Makadam

Knut Person var född 1901 och avled i Vittsjö 1985.

Födelsebyn var Horsaskog och uppväxten skedde i Bodarp i Verum socken och den första egentliga anställningen hade han som mölledräng vid kvarnen i Gundrastorp. Det dröjde några år innan Knut fann tiden mogen för att erövra körkort för automobil. Han hade, vad han själv ansåg en viss vana att köra bil då kan hade kört en lastbil ett par kilometer. Efter anmälan om körkortsprov tog det bara ett par dagar innan det var dags för uppkörning i Vittsjö. Knut tog sig dit och ingenjören frågade var han hade bilen. Knut tyckte nog att han skulle få låna ingenjörens bil men det blev nobben direkt.

Knut fann en bekant som hade en bil och fick löfte att låna denna men Knut hade aldrig backat en bil och provturen gick till Havrajunga där Knut utförde sin första backning med bil. Vid återkomsten till samhället fanns ingenjören väntande och han tog plats i den av Knut lånade bilen. Mycket riktigt blev det en backning och det klarade Knut bra. Sen var det teorifrågorna och detta var en nyhet för Knut som trodde att det enbart gällde körning. Det blev inget körkort denna dag. Ett par dagar senare hade Knut lärt sig svaren på standardfrågorna och tog sig till Hässleholm, lämnade femman, svarade på frågorna och fick sitt körkort.

Sedan Knut fått sitt förarbevis köpte han ganska snabbt en bil. Det blev en ”cheva” som kallades Blå skönheten. Knut berättade 1977 att det säkert inte fanns en bil på skrothögen som var i sämre skick än hans Blå skönhet.

Inom yrkeskarriären blev det gjutning av golv till ladugårdar innan det mekaniska tog överhand. Knut var synnerligen tekniskt intresserad och har varit maskinist både för ångmaskin och tändkulemotor.

I sin ungdom överraskade han många skogsägare då han antogs som leverantör av ved till ålderdomshemmet i Verum. Knut hade då ingen egen skog men hade sonderat läget. För 169 kronor antogs han att under ett år leverera torr och småhuggen ved till hemmet och dessutom skulle veden vara inburen under tak. Vad inte skogsägarna kände till var att Knut byggt sig en egen kapsåg av en gammal skrotbil med motorn som kraftkälla. Dessutom använde han ett par av hjulen till att bygga en bandsåg.

Sedan han väl utfört sitt första uppdrag blev han strängt anlitad att kapa ved hos befolkningen för en krona i timmen. Ännu mer anlitad blev Knut under krigstiden då hans vedkap användes till att kapa trävara till gengasved.

Före krigstiden köpte Knut en lastbil men under kriget blev det restriktioner. Det fanns inga däck att köpa varför Knut fick köra med järnhjul som krängdes på de utslitna däcken.

I mitten av förra seklet började Knut allt mer syssla med vägunderhåll. Grustag inköptes liksom stenkross och maskinparken utökades och förnyades. Sönerna övertog och nu ägs Knuts Grus- & Makadam av en annan person som driver verksamheten vidare under samma namn.

Knut hade en bra sångröst och denna har gått i arv. Knut var lugnet själv och det skulle nog till en mindre jordbävning bakom hans rygg för att han skulle bringas ur sin lugna och stillsamma värld.

Top