Boken ”IKEA design och identitet”

 

Boken är, tycker jag, tilltalande i sitt format, har mjuk pärm och är nästan kvadratisk, likt ett möbelpaket från IKEA. Omslaget är färgglatt och är ett collage av IKEA-katalogers framsidor. På insidorna av omslaget finns kända designers, formgivares och arkitekters kommentarer om IKEA. Eva Atle Bjarnestam gör inte anspråk på att boken skall innehålla alla IKEA: s produkter, men i slutet av boken finns ett imponerande register över ”vem som gjorde vad” i IKEA-katalogerna från 1951-2009. Ur Vittsjöperspektiv kan det vara intressant att Märta Måås-Fjetterström och Luxus nämns i boken.
Vi hittar först sju huvudkapitel, vilka omfattar vardera ett decennium. Det första handlar således om 1940-talet och innehåller bl.a. en längre intervju med grundaren Ingvar Kamprad. I varje kapitel presenteras några av IKEA:s designers och deras produkter. I kapitlet om 1970-talet finns en längre intervju med Tomas Jelinek som menar att design varit en framgångsfaktor för IKEA. Författaren lyfter fram IKEA:s strategier och försök att hitta dess identitet på en marknad som blivit allt mer global, där kvalitet ställs mot pris, miljöhänsyn blir allt viktigare och där information sprids i allt snabbare takt.
Eva Atle Bjarnestam låter oss i kapitlet ”Koden till IKEA:s innersta” skymta delar av grunden till den så kallade ”IKEA-andan” som genomsyrar allt i företagets verksamhet. 1976 formulerade Ingvar Kamprad ”En möbelhandlares testamente” där han i nio teser sammanfattade IKEA:s filosofi, men det tycks vara en mycket begränsad krets som känner till koderna till det innersta, som för säkerhets skull är uppdelad i tre delar av koncernen. På så vis hoppas Kamprad att IKEA-andan kan leva vidare, även efter hans frånfälle?
IKEA:s identitet ligger enligt författaren i sortimentet som idag omfattar cirka 9 500 produkter. Vi hittar dem i katalogerna, i varuhusen och på hemsidan. Sortimentet är idag komponerat för att tillfredsställa fyra stilar; den traditionella, den internationella modernismen, skandinavisk modernism och den unga stilen. Detta kapitel om sortimentet liksom det följande om kopieringsdebatten gav mig en delvis ny bild av IKEA:s strategier kontra omvärlden. Att IKEA testar sina produkter var ingen nyhet för mig men intressant är hur man inom avdelningen TQE arbetar.
I det sista kapitlet om framtida utmaningar finns en intervju av Bo Ekman från Tällberg Foundation. Dialogen mellan honom och författaren känns väldigt aktuell efter klimatförhandlingarna i Köpenhamn denna vecka.
Jag sträckläste boken men det går också att läsa kapitlen fristående eller så kan man använda boken som uppslagsverk. Den innehåller många bilder och de flesta har mycket hög kvalitet. Vad som förvånar mig är, om jag är rätt underrättad, att boken bara tryckts i 4 000 exemplar i sin första upplaga. Jag tror den kommer att vara slutsåld inom kort. IKEA är en framgångssaga utöver det mesta och i boken har författaren trängt djupt in i IKEA:s själ. Jag tycker det finns många intressanta aha-upplevelser och för mig föll många pusselbitar på plats. Nästa gång jag kommer till ett IKEA-varuhus så ser jag det med nya ögon. Tänk – vi bor så nära världens första IKEA-varuhus i Älmhult.
Bo Sigeback

 

Top