SOMMARAKADEMIN FÖR 24:e ÅRET

VITTSJÖ. Sommarakademin i Vittsjö startade 1987 och i måndags den 1 augusti började den 24 samlingen med akademiska föreläsare. Sommarakademin avslutas på onsdag med fortsatta utgrävningen vid Hovdala slott. Måndagens samling var i församlingshemmet i Vittsjö och tisdagens samlingar är förlagda till Museet i Bjärnum för de 56 anmälda deltagarna.

Gunnar Broberg föreläser om Linnés resa i Sverige.

Måndagens första föreläsare var Gunnar Broberg som höll sig inom Linnés resa i Sverige. Resor är ingen ny företeelse utan redan Vikingarna gav sig ut på resa, kanske inte med samma syfte som resor görs i dag. Resande till Amerika hade inte detta som en nöjesresa utan gjorde detta för livets uppehälle. Redan då behövdes någon form av karta för att komma till målet. Då fanns inga sjökort utan resans position och mål fick bestämmas av solen och månen samt en och annan stjärna.

Redan på 1500-talet började Olaus Magnus att i stora drag kartlägga Norrland och en tid senare blev de en kartläggning längs och tvärs över Norden. Att resa var också ett sätt att få kunskap eller förmedla kunskap som reformatorerna utförde. Genom olika resor kunde också den historiska bilden vidgas. Beträffande Linné ansågs han vara en energisk arbetsnarkoman som erövrade Norden och även Holland med sin vetenskap. Även Öland och Gotland fick besök av Linné före hans besök i Skåne fast dessa öar på den tiden ansågs liksom ligga utanför Sverige.

Föreläsaren ansåg att det fanns vissa speciella platser som borde ligga högst på prioriteringslistan för besök och det gällde Kvikkjokk, Uppsala och Falun. Lyssnarna hade nog väntat sig några sevärda platser i södra Sverige som vore värt ett besök! Det officiella språket för dessa gamla resor var latin men även andra språk förekom.

Föreläsaren poängterade att det var riskabelt att resa förr i tiden och därför fanns det en särskild bönbok för just resor!

Eftermiddagens föreläsning handlade om navigation där Peter Jonsson talade om Modern navigationsteknik. Det kunde ha sina problem att navigera förr i tiden då milavståndet var olika, beroende från vilket ort det gällde. Många gånger var det svårt att göra en plan karta från en rund glob! Då det blev lite si och så med rätt skala.

Anders Ödman demonstrerar ett mätinstrument för kartritning.

De första mer tillförlitliga kartorna kom då det blev fotografering från luftballong och senare med flyg. I dag är det en bagatell att göra en riktig karta med hjälp av sattelitfoto och även höjdmarkeringar kommer till sin fulla rätt. Från reguljärflygets flygfyrar var det ett stort steg då radartekniken kom in i bilden.

Dagens teknik har gett GPS som snart är var mans egendom. De fyra system som nu finns på marknaden kommer inom ganska snar framtid att bli ett gemensamt system som gäller för stora delar av världen. De olika navigationssystemen demonstrerades med hjälp av några meter rep.

Efter våffelfika på gemytliga och service-inriktade Sjöstugan berättade Claes Ruderstam om gästgiveriet i Vittsjö från 1500-talet till nutid. Programmet fortsatte med Anders

Det var trivsam samvaro med kaffe och våffla vid Sjöstugan.

Ödman som på sitt humoristiska sätt berättade: Konsten att inte hitta vilse! Hans föredrag handlade i stort om framställning av gamla kartor till nutidens detaljrika kartor. De allra först kända kartorna var från stenåldern där kartskisser hade huggits in i sten. Vid denna tid fanns ingen bild av hur det kunde se ut längre norrut. Det var en allmän uppfattning att ingen människa kunde bo norr om breddgraden som gick genom Bergen i Norge. De var ett ogästvänligt klimat norr om denna gräns.

Den första egentligt kartan över norra Europa var framställd på 1200-talet i Island av alla platser. År 1290 kom så kartan över hela världen men väderstrecken var inte alls lika dagens väderstreck då norr låg mot väster. År 1500 kom så en karta som visade vägen från Hovdala till Rom. Då var det ingen vägbeskrivning utan endast orterna var angivna. Magnus Olaus lyckades framställa en karta över Sverige upp till Torneå men skalan var 1: 1 500 700!

År 1657 kom den första ”riktiga” kartan över Skåne och några år senare kom den militära kartan med strategiska framkomstmöjligheter utmärkta. Sjökort började framställas i mitten av 1700-talet med hjälp av lodning.

Första kompassen kom dock så tidigt som på 1200-talet men då togs ingen hänsyn till det som i dagligt tal nu kallas kompassens missvisning. Det är av denna anledning som landets alla kyrkor inte ligger i öst-västlig rikting utan med tre graders missvisning.

Sommarakademin fortsätter i Bjärnum på tisdag medan sista dagens föreläsning på onsdag sker i Hovdala.


 

Top