Hässleholms kommun och Vittsjö GIK tecknar samarbetsavtal
VITTSJÖ. Under onsdagen beslutade Kommunstyrelsen i Hässleholms kommun att skriva ett samarbetsavtal med Vittsjö GIK för att möjliggöra en stärkt elitsatsning. Det handlar om ett treårigt avtal som omfattar 750 000 kr årligen. Välkomna pengar nu när avtal med TV4 löpt ut.
Meningen från kommunen är att detta skall stärka Vittsjö GIK:s möjligheter att etablera sig på övre halvan i Damallsvenskan. Det skall också sätta Hässleholm kommun på kartan tillsammans med varumärket Vittsjö GIK.
- Vittsjö GIK är ett av Hässleholms kommuns starkaste varumärken. På det här sättet knyter vi kommunen närmare detta, säger kommunalråd Lena Wallentheim (S).
- Vittsjö GIK är en välskött förening med stort lokalt engagemang. De har en fantastisk arena som de själva har byggt och genom det här bidraget kan vi hjälpa till att stärka deras förutsättningar, säger kommunalråd Mats Sturesson (C).
- Vi är oerhört tacksamma för det här avtalet med Hässleholms kommun. Det gör att vi kan fortsätta vår långsiktiga satsning, att etablera oss på övre halvan av Damallsvenskan och att marknadsföra Hässleholm ännu mer i Sverige, säger Erika Nilsson, ordförande i Vittsjö GIK Damsektion.
Eventuellt mer pengar till klubbarna via media.
Avtalet mellan TV4 och Damallsvenskan upphörde efter den avslutade säsongen 2015.
EFD (Elitfotboll Dam), som äger mediarättigheterna för Damallsvenskan, har under en längre tid arbetat i syfte att identifiera mediapartners för ett nytt avtal från och med säsongen 2016, meddelar Linda Wijkström, generalsekreterare Elitfotboll Dam. Med lite drygt en månad kvar till säsongsstart är vi fortfarande i diskussioner med media gällande TV/digitala sändningar av matcher i Damallsvenskan. EFD kan även tänka sig att göra en egen digital plattform, som just nu går under arbetsnamnet ”Damallsvenskan Play”.
Vi har i tidigare mediaavtal fått licenspengar för rättigheten att sända Damallsvenskan. I dagsläget vet vi inte hur stora intäkter ”Damallsvenskan Play” kommer att generera men genom att skapa vår egen mediaplattform tar vi kontroll över vår produkt och möjliggör nya intäktsströmmar för klubbarna, avslutar Linda Wijkström, generalsekreterare Elitfotboll Dam.