SAAB kväll på biblioteket
VITTSJÖ. Det var SAAB för hela slanten då bibliotekets vänner träffades på torsdagskvällen. Åke Larsson hade boksläpp på sin nya bok om SAAB Sonett och Ingvar Lindberg berättade minnen från sin tid med SAAB på rallyvägarna.
Solveig Rosén välkomnade och berättade lite om bakgrunden till varför temat för kvällen blivit just SAAB. Därefter var det Ingvar Lindberg som började berätta.
Ingvar började med att ge en eloge till Åke Larsson, både för att han var upphov till kvällen men även för det arbete han lagt ner på renoveringen av sin Sonett. Resultatet blev en av de finaste Sonetter som finns i Sverige idag.
Ingvar berättade om sina försök att få Erik ”På taket” Carlsson till Bjärnum. Vid ett tillfälle under en tävling på Knutstorp lyckades han dock. Erik åkte med till Möbelaffären i Bjärnum och presenterades den stora väggmålningen av Erik i diket med en SAAB. Ingvar berättade att medan Erik befann sig i diket med sin bil passerade an annan rallylegend nämligen C-G Hammarlund. Situationen gjorde att C-G snabbt gav Erik sitt smeknamn ”På taket”. Målningen i affären signerades av Erik. Ingvar bjöd in intresserade att komma för att se den fina målningen.
Stig Blomqvist, en annan SAAB-åkare fanns på plats i Sävsjö vid ett tillfälle då man anordnat en rallykurs. Ingvar berättade att han åkte med just Stig i en SAAB. Helt makalöst så fort det gick. Dåtidens storheter som Tom Trana och inte minst Stig Blomqvist var i en lite högre klass menade Ingvar. Vid samma tillfälle hade dock Stig uttryckt ”vi körde inte från gubbjävlen”, -om legenden Erik Carlsson ”På taket”, som körde från dem samtliga.
Ett av mina starkaste minnen var då jag kom till Trollhättan för att hämta ut min ”T-bil”. En tävlingsbil som endast etablerade förare fick förmånen att köpa. Med denna bil placerade Ingvar sig ”Topp- 10” vid en tävling i England. Bilen gick fantastiskt bra, säger Ingvar med eftertryck.
Vid ett annat tillfälle var det aktuellt att köra Polska Rallyt. Vi hade fått körnoter av Erik men behövde ändå kontrollera dessa. Ingvar berättade en komisk episod om hur polisen vid detta träningstillfälle stoppat ekipaget.
Vid en annan tävling bar det sig inte bättre än att vi åkte av vägen, passerade ett antal stora träd och hamnade upp o ner i en å. Ingvar berättade om bärgningen av bilen och att tävlingsledningen inte hade någon kontroll på att olyckan hade skett.
Mitt tråkigaste minne var då GM lurade SAAB. General Motors behöll licensen och SAAB gick i konkurs.
Åke Larsson avlöste Ingvar med att signera sin senaste bok, ”Jag har kört så nätt med SAAB Sonett”. I boken beskriver Åke bland annat hela renoveringen av bilen. Åke har även tagit med mycket från sina dagböcker. Här beskrivs möten med Erik Carlsson, Peps, Stefan Holm och Björn Ranelid. Det var Leif B Frid som övertalade mig att skriva boken, det är jag glad för idag, säger Åke Larsson.
Solveig Rosén tackade Ingvar och Åke genom att överlämna en SAAB T-shirts