Övergångsställets vara eller inte vara

EMMALJUNGA. För några år sedan gick en skrivelse från Emmaljunga till Vägverket angående att få ett övergångsställe på väg 117 vid nu nedlagda macken.

Övergångsstället skulle underlätta och vara ett bra sätt att nå busshållplatserna på respektive sidor om vägen. Svaret blev att det var för farligt för då skulle de som korsade vägen invaggas i en falsk tro, att här kunde man gå utan livsfara.

Vägverket ansåg att det var betydligt säkrare om var och en tog sig över vägen på vinst och förlust. 
Är det sant eller bara ett sätt från Vägverket att slippa jobbet?

Någon som vet eller finns det statistik?

Övergångsställen är farliga Trafikforskaren Lars Ekman visade i en uppseendeväckande rapport 1997 att fotgängare som korsar gatan på ett övergångsställe löper ungefär dubbelt så stor risk att skadas i en trafikolycka som de som korsar gatan på andra platser.

Det inkluderade både signalreglerade och obevakade övergångsställen. Hans underrubriker är talande:
– De flesta fotgängare korsar gatan vid övergångsstället.
– De flesta olyckor sker på markerat övergångsställe.
– Risken för en enskild fotgängare är mindre där det inte finns övergångsställe. – Risken är störst för barn och äldre.
– Risken är mindre där det finns refug.

Här följer ett kondensat av deras sammanfattning från sid 34-36: Fotgängare som korsar gatan på övergångsställe löper större risk än fotgängare som korsar i andra punkter. Den troligaste förklaringen är att övergångsstället invaggar fotgängarna i falsk trygghet: fotgängarna känner sig säkra på att bilisterna ska lämna företräde i högre grad än vad de faktiskt gör. Väjningsregeln [zebralagen, införd år 2000] tycks inte alls ha bidragit till ökad trafiksäkerhet för fotgängare som korsar körbanan. Men bilisternas beteende att släppa fram gående på övergångsställen har ökat från 20% till 50-60%. Ett bra övergångsställe ska antingen vara hastighetsdämpat med gupp/avsmalning/sidoförskjutning eller signalreglerat där gående inte blandas med svängande trafik. Det ska också vara rätt placerat med hänsyn till var fotgängare vanligtvis korsar gatan. Även om gående har grön gubbe bör de vara lika försiktiga som när de går över där det inte finns något övergångsställe alls.

 

Top