Vittsjös biltillverkare Phantom visade nya modeller
Phantom S 255
Vid sidan om stod en grön, lite större bil, Phantom S 255 med en Fordmotor som utvecklar 160 hk, har 4-växlad låda och väger mindre än 500 kg helt startklar. Den är byggd för att kunna tävla i både Clubman-klassen och i CN-klassen. I den sistnämnda sätter man istället i en 250 hk Honda-motor som i S 240. Bilen får då en 6-växlad låda. Ramen är byggd i krom-molybdenrör och är förstärkt med honey-combpaneler vilka Jan Nordgren ritat manuellt. Efter vektorisering har Rydbo Modellindustri tillverkat panelerna som utförda i glarfiberarmerad polyester i skala 1:1. Ramen är extremt vridstyv. Bottnen är gjord i plywood från Wiwood! Priset för bilen är 450.000:- + moms.
InfoDesign
Anders Andréasson är född i Bjärnum och flyttade 1977 till Vittsjö. Han är sedan länge erkänd såväl förare som bilbyggare. 1982 startade han företaget Infodesign som är en förkortning av Industri & Fordonsdesign AB.
- Det vi försöker leva av är tillverkning av special- och produkt-komponenter till bl.a. fordons-industrin, säger Anders. Jag samarbetar med Jan Nordgren JNC Consulting AB. Han bor i Höllviken. Idag presenterar och kör han sin S 255 och jag min S 240. Phantom härstammar från England men när tillverkningen lades ner där, så köpte vi rättigheter och kvarstående reservdelar. Totalt har det gjorts ett 20-tal Phantom-bilar. Sedan år 2000 bygger vi bilarna här i Vittsjö och hittills har det blivit 4 bilar.
Bilarna fick många beundrande blickar. Den hitre bilen, S 255, har dubbla sittbrunnar men den ena kan täckas då endast föraren finns i bilen. | |
Bilarna visades först nakna, med panelerna på asfalten. De två i röda overaller är Anders Andréasson, ansvarig för tillverkning och Jan Nordgren som är informationsansvarig för Phantom Automotive och deras bilar. | |
- Ramen är extremt vridstyv, säger Anders, max 10000 Nm/grad. Vår egen hjulupphängning tar upp alla rörelser. Vi har eftersträvat så många "trianglar som möjligt i ramen".Sidokraften i bilen kan bli upp till 2,6 - 2,7 G när man svänger kraftigt i hög fart. Motorn sitter något till höger om mitten. Det blir fin balans i bilen då föraren sitter till vänster | |
Anders Andréasson i samspråk med en bilentusiast. - Det skall bli spännande att göra en första riktig provkörning med bilarna idag och jag behöver absolut inga regndäck, säger Anders. |
|
Verkstadsgatan var avstängd för provkörningen av Phantom-bilarna. Björkarna grönskar redan den 25 april! | |
Anders sitter fastspänd och startar bilen. - Den är mycket tystare än jag trodde, säger någon i publiken. |
|
Starten går! Snart tjuter det i däcken som sitter på magnesiumfälgar fastspända med centrummuttrar. Båda bilarna är bakhjulsdrivna och har skivbromsar med Wilwood bromsok, 4-kolvs fram och 2-kolvs baktill. | |
Efter drygt en minut gör Phantom S 240 sin första varvning. Visst är den smäcker? Luftfiltret är öppet på motorkåpan. Balansvågen är justerbar från förarplats så att föraren kan reglera bromskraftens fördelning under körning. Vingen baktill är tillverkad i kolfiber. | |
Kampen i kurvan är hård. Lite senare passerar Phantom S 255 den blå Phantom S 240. Fabriken tillverkar också Phantom S22 på beställning. Det är en ensitsig racersportvagn av Clubmantyp med 1,8 liters Fordmotor. Den modellen visades inte idag och är av något äldre konstruktion. |
|
Något har hänt med bakvagnen på Phantom S 255? Nilla Andréasson felsöker. - Här behövs någon justering av infästningen, tror hon. |
|
Åke Larsson från Vittsjö, känd SAAB-entusiast, missar naturligtvis inte ett sånt här tillfälle. Malin Svensson från Malmö Högskolor men född i Vinslöv, diskuterar bilens aerodynamik med Nilla Andréasson. Malin skall hjälpa Infodesign med bilarnas former med hjälp av databeräkningar. | |
När fotograferna vänder sig med kamerorna mot racerbilarna tycks Lenin, utanför Wiwoods kontor, vara helt oberörd? |