Varning för bedrägeri och inbrott
VITTSJÖ, BJÄRNUM. Bedragare och inbrottstjuvar är tyvärr vardagsmat idag och problemet ökar. Naturligtvis även i våra trakter. Vi har i tidigare artiklar på denna sida belyst problemet bland annat med inbrott på Skansenområdet. Semestertider gör tyvärr att både antalet inbrott och bedrägerier ökar.
På nätet försöker bedragare lura till sig pengar, en tendens som ökat den senaste tiden. Tyvärr kan deras mail och ibland bifogad faktura vara mycket lik det etablerade företagets. I regel finns någon ”miss” som för det kritiska ögat gör att detta hamnar ibland skräpposten. Eller ännu bättre vidarebefordras till aktuellt företag (det riktiga) samt till polis som en anmälan.
Ofta vet vi när mail från ett anlitat företag förväntas komma, stämmer inte detta finns anledning att fundera och kolla extra. Under veckan kom ett mail med faktura från ett företag jag anlitar, men ”varningsklockan” ringde. Genom att gå in på ”mitt” företags hemsida kunde jag enkelt se att förväntad faktura inte skulle komma förrän senare i höst.
På Polisens hemsida finns en del bra information som kan bidra till att vi blir lite försiktigare.
Under veckan skrev polisen bland annat:
15 juli 20:11, Åldringsbrott, Burlöv Falsk hemtjänst, Kronetorps allé. En man i 85-årsåldern har blivit utsatt för en bedragare som utgett sig för att komma från hemtjänsten. Bedragaren ska ha blivit insläppt i bostaden och där ska han ha dragit av målsägandes guldkedja och tagit hans mobiltelefon. En polispatrull har varit på plats hos målsägande för informationsinhämtning och anmälningsupptagning.
Tänk på att banker alltid kontaktar dig personligt (eller då du är inloggad på bankens hemsida) och inte via mail eller telefon. Lämna aldrig ut några bankuppgifter på telefon eller via nätet.