Reseskildring USA- resan 1

Etapp 1. Flygresan. Söndagen den 7/5. Vi skulle åka redan kl 06:00 från stationen i Lund till Kastrup, för flyg till Stockholm, där byte av plan, sedan direktflyg till Los Angeles.

Därför hade jag och frun åkt tåg från Osby till Lund dagen innan, samt tagit en övernattning på ett hotell i Lund. Gick upp kl. 04:00 på morgonen. Efter att vi blivit bjudna på en lätt frukost på hotellet (bredda mackor o dricka) kom taxin och tog oss till stationen. Vi var alla i tid och resan påbörjades kl. 06:00.

Jag (en nervös farfar), Aron (ett förväntansfullt barnbarn), på Kastrup.

Efter att vi checkat in på Kastrup och alla ätit frukost fortsatte resan. Kl. 08:00 startade flyget, ett SAS plan till Arlanda, c:a. 1 timmes flygresa sedan blev det en lång promenad genom hela terminalen på flygplatsen i Stockholm innan vi kom fram till gaten för flyget till USA.

Tre generationer väntar på flyget till Stockholm

På Arlanda gick vi ombord på ett annat större SAS plan, för färd mot Los Angeles. Planet startade kl. 10:00, beräknad framkomst c:a. 21:00 (svensk tid ) 12:00 amerikansk tid.

Sonen hade ordnat platser längst fram i ”SAS-Plus”, vilket var en fördel med 2 små barn. Intressant var också en liten skärm där vi kunde se filmer, serier, spela spel, samt något som jag tyckte var intressant: ”En noskamera som visade piloternas synfält, samt en kamera under planet som visade landskapsbilder, vilket gjorde att jag tog några landskapsbilder på detta sätt”. ( Se foto av färdrutt, bild inifrån planet, och någon landskapsbild.)

Flygrutten över Grönland

Den normala flyghöjden var c:a. 11000 m och vi hade bra flygväder men mycket moln. Det var endast vid ett tillfälle som vi närmade oss ett åskväder, då steg piloten till c:a 12300 meter och på så sett flög över ovädret. Vi blev mycket bra omhändertagna med både mat och dryck av den vänliga SAS-personalen, så absolut inget att klaga på denna resa.

Jag i planet till L.A.

Flyghöjd och hastighet.

Flygbild över Canada.

Resan och landning gick bra och vi kom fram i tid. Gick igenom tullen där de hade svårt att godkänna mina fingeravtryck, 4 försök på höger, samt 7 st. på vänster hand innan jag fick passera. (Jag kan inte hjälpa att mina fingrar ser ut som de gör.) Efter att vi hämtat väskor, tagit oss till den plats där den förbokade bilen stod, (en 7-sitsig Nissan med två barnstolar) körde vi till vårt första boende. Ett ”AirBnB” (en husägare som hyr ut sitt hus) i Torrence, ett område i Los Angeles. (Se bilder av bil och hus. )

Bild av bilen och vårt första boende i Torrence. Bild av baksidan av huset med pool och grillplats.

När vi packat in, varit och handlat, ätit, och på väg att installera oss upptäckte vi att en väska var kvar på flygplatsen, sambons klädväska med bl.a. brudklänningen, det var en bra bit till flygplatsen. Efter telefonsamtal dit fick vi veta att det var ingenting de kunde hjälpa oss med förrän nästkommande dag.

Vi som var inbjudna till en avlägsen släkting i Burbank dagen efter kl. 10:00. De två första dagarna på denna vår USA-resa skall vi bl.a. besöka släktingar vi lärt känna genom vår släktforskning.