130 år sen järnvägen kom till Vittsjö
VITTSJÖ. Den 13 september 1890 vaknade Vittsjö tätort upp. Den 15 september 1990 högtidlighölls jubileet då det var 100 år sen järnvägen kom till orten. Från att ha varit ändstation för tågtrafiken blev det 1892 en hållplats när tåget sen fortsatte till Emmaljunga och Markaryd ändstation med Wittsjö- Hessleholms jernvägs Aktiebolag.

Av texten framgår fakta.
Persontrafiken vid Vittsjö hållplats upphörde den 20 maj 1977 och godstrafiken upphörde den 30 september 1977. Turerna var ganska långa och omfattande då ämnet järnväg började spridas. Förslagen var många och redan1885 diskuterades och planerades järnväg med normalspår (1435 mm) utmed linjen Perstorp- Röke- Vittsjö. Ju mer det diskuterades desto kortare blev den tänkta banan som krympt till spårvidd på 600 mm, décauvillebana (mossaspår) där rälsen var flyttbar.
Delar av sträckan skulle vara hästdrivna vagnar medan sträckan Röke- Vittsjö föreslogs motordriven med hållplats i Månsatorp.
Detta var föreslagna banan Perstorp- Wittsjö.
os mej och kanske hos flera andra har de vatt si/så och det är ju bra för knopp och själ, för visst behöver vi lite värme och glädje i nuet. Och när de gråa molnen dyker fram så är det ju himla tråkigt varför skall man då städa. Enklare att ta fram en bok, handarbete eller nåt annat då. O fönstren nej dom kan vänta lite till.


