Bussutfärd – ut i de blå del 2
KULLABYGDEN. På väg mot nästa stopp berättar vår guide att i Höganäs har det funnits 48 gruvhål där det bröts stenkol. 1936 fick Höganäs sina stadsrättigheter.
Järnväg invigdes 1910 när badorterna blev populära resmål. När första världskriget bröt ut 1914 gick järnvägen i konkurs men efter kriget tog Statens Järnvägar över och drev järnvägen till 1963, numera är det cykelväg.
Då på den tiden det begav sig gick det direkttåg från Berlin till Mölle. Mölle var ju känt som syndens och för att inte avslöja att det var just där man var såg man till att den post som gick i väg skickades från Arild och poststämplades där.
Fick även förtäljt oss hur Arild, Torekov och Hilleröd (Danmark) fått sina namn, men det kära läsare är en ruskig historia som inte kommer på pränt här.
Så är vi då framme vid nästa anhalt på resan – Bräcke Mölla. Den ligger otroligt vacker på sin kulle med utsikt över Öresund, mellan Höganäs och Mölle. Den ursprungliga möllan från mitten av 1800 talet brann ner 1946.
Den mölla som nu står på plats har sin egen historia. Kullens hembygdsförening ville återföra en mölla till platsen och fick veta att på Stattena i Helsingborg fanns det en mölla av äldre modell. Av olika anledningar skulle denna mölla inte vara kvar i Helsingborg, så den skänktes till föreningen mot att dom själva fick ordna transporten. Vad göra? Den gick ju inte att transportera vägledes, men väl på pråm och då i två delar, själva kronan för sig och ”kroppen” för sig.