BJÄRNUM. Claes Brauer frågade mig för något år sedan om jag ville skriva ner något om utlandsrallyn. Kanske tiden är mogen nu.

Vi startar med ”San Remo-rally” med Ingvar Lindberg vid ratten (del 1 av 5.)

-Först några ord om motormässan i Stockholm. Plötsligt stod Christer Glenning från Trafikmagasinet där med mikrofon. Han kände igen mig från Ring Knutstorp då vi tävlade mot varandra, han med en röd Pv sport. Vad tycker du om mässan? Vad gillar du? Efter lite kallprat, så kom jag in på att nya SAAB Cabben premiärvisades! Här finns inte någon kvinna som är så vacker som nya SAAB Cabben. Oj, vad nöjd jag var! När jag kom hem och tankade SAABen var där en kund som sa: Vi såg dig på TV. När jag sedan såg reprisen på Trafikmagasinet var det censurerat. Det klippet om att här finns ingen kvinna så vacker som SAAB Cabben var borta. Snopet.

Jag har varit i Italien och Rally San Remo Storico 4 gånger och faktiskt när man tänker efter, så finns där faktiskt något kul man kan skriva om. För att göra en lång historia kort, så om ni vill delar vi upp det på fem gånger.

Det förtrollade Blomsterrally ”San Remo Storico”.

Efter racet på ön Isle of Man 1988 lärde vi känna Europamästaren i historisk rally Paul Hoowcraft från London, Lotus Elan. Han tipsade om att San Remo Rallyt i Italien, det är ett Rally med stort R. Det skulle passa SAABen exelent. Isle of Man var extremt snabbt men San Remo var mycket krokigt.


Han erbjöd sig också att fixa hotel med goda parkerings möjligheter. Det är ju alltid skoj att bo på samma hotel och sitta och ljuga för varann på kvällarna. Vi accepterade och stötte ihop i Mars 1989. Hoowcraft kom med en ny ung vacker brud men utan sin Lotus Elan, den blev diskvalificerad vid besiktningen i London, -han konstaterade bittert att de Italienska Lotusarna hade samma grejar som hans, men de fick köra.
(De har vunnit totalt alla senaste åren sen dess, men nu 1994 diskades de!)

Vi (Ingvar och Jan Nilsson) startade med att noggrant skriva noter på alla specialsträckor, från 07.00 till 23,00, mat hann vi nästan inte med att äta. När vi en morgon träffade Hotellets ägare, blev jag mycket paff, hon var nämligen också från Bjärnum! Otroligt men sant! Tänk er så bra med språket och så hjälpsamma de är, det var Bingo!!!

Tävlingsbilen detta år var "Pelle" SAAB långnos. "Pelle" var nästan standard de första åren och krånglade nästan aldrig, -den självläkte mellan tävlingarna!

Bilen till höger är "Pelle"

Startplatsen

Tävlingen är TUFF och blev mycket TUFF. När krutröken lagt sig efter 2 dagars serpentin körning, det är inte många ställe som är raksträcka -över 100 meter. Då visade det sig att vi inför sista SS ledde klass TC9 0-1150 cc med 45 sek!

Dag 1 sträckor

Det hade varit blött på vägen andra dagen. Sista Specialsträckan startar i byn Vignay och går upp över en bergtopp och ner igen.Mitt sista ord till Jan när vi knäppte hjälmen ’'-Vi fegar inte". Denna SS är tävlingens svåraste sträcka. Den har genom åren krävt blod-svett-tårar! Den är förtrollad!

Innan 2:dra dagens tävling sade vi till en journalist att blev det bara regn så skulle vår chans mot snabba Fiat Abarth, Steyer Puch och Lancia öka betydligt.

Dag 2 sträckor

Nu vid starten på sista SS regnade det riktigt. Ju närmare toppen, ju mer ösregn. Då händer plötsligt något som aldrig hänt innan, vindrutetorkarna STANNAR! Jag fumlar vid torkar-knapparna och de går igång igen, -puh svordom, sekunden efter är vi framme vid en av sträckans svåraste passage: krön + vinkel höger. Bilen lättar över krönet, de blankslitna Avon rally däcken aqua-planar över allt vatten och barr av lärkträd, det styr inte, utan vi kör rätt över en vägskylt och stannar meter från ett stup på 1 km ner.

Många hjälpsamma Italienare, som inte förstår grov svenska kommer till vår hjälp. Bilen sitter fast på järnrören som hållit skylten och böjts under bilen. Efter flera försök är vi uppe på vägen igen, men kofångare och framskärm går in i hjulet när vi vrider. Sakta tar vi oss ner till målet.

I mål korn vi trots allt, -men 5 sek för sent. ”The winner takes it all”. Det var bittert, bara att åka hem och ladda för nästa år. Till 1990 års tävling skulle kortnosen "Gripen" klar för race. Vi skall återse detta vackra SAN REMO vid Medelhavet. Om ni vill, hörs vi i nästa reportage om det förtrollade Blomsterrallyt.

Fortsättning följer.